torsdag 24. februar 2011

Min beste ostekake


Denne kaken er en av favorittkakene her i huset. Min mann bestiller alltid ostekake til sin bursdag, den var også blant kakene jeg laget til vårt bryllup og den måtte jeg ha på morsdagen i år.
Oppskriften passer til en form som er 24 cm i diameter, men hvis du ønsker en høyere kake, anbefaler jeg en 22 cm form. Jeg synes selv at kaken blir best hvis den lages i en en mindre form. Jeg har en bake-it-easy form som er en kakeform og kakefat i ett, som er 22 cm i diameter. Denne formen er veldig fin å bruke for da slipper du å feste ringen rundt kakefatet og alt styret rundt det, eller evt. lage kaken opp-ned (se tips). Kaken er fin å lage dagen i forveien. Her er oppskriften:

Kakebunn:
300 gr Digestivekjeks eller Bixit (se tips)
140-150 gr smeltet smør

Ostefyll:
1 pk sitrongelé
2,5 dl kokende vann
3 dl lettrømme
250 gr mascarpone ( se tips)
120 gr melis
1/2 vaniljestang eller 2 ts vaniljesukker
3 dl kremfløte

Knus kjeksen. Jeg pleier å ha kjeksen i en brødpose og knuse den med kjevle. Smuldre sammen smør og kjeks og ha det i bunnen av en kakeform. Ikke trykk massen ned i formen for da blir bunnen hard. Sett formen i kjøleskapet mens du lager fyllet.
Lag gelé med vannmengden i oppskriften. Avkjøl til den er kald, men flytende.
Skrap ut frøene fra vaniljestang.
Pisk sammen rømme, kremost, siktet melis og vaniljefrø (vaniljesukker) til en klumpfri masse.
Pisk kremfløten stiv og pisk kremen inn i fyllet.
Pisk inn gelé i en tynn stråle.
Hell fyllet over bunnen og la dette avkjøles og stivne i kjøleskapet i 4-6 timer eller over natta.

Tips:
* Ønsker du å pynte kaken med frukt/bær og gelélokk kan du gjøre det når ostemassen har stivnet. Lag gelé med ca 2,5-3 dl vann. Da får du et passe høyt og stivt gelélokk. :) Sist jeg laget ostekake (morsdagen), brukte jeg hermetiske mandariner som pynt. Jeg delte de i to på langs da de var veldig høye og la de i et pent mønster oppå ostefyllet. Som lokk brukte jeg appelsingelé. Kaken ble veldig god og frisk på smak.

* Kaken på bildet var en testkake før bryllupet. Bryllupskaken hadde i tillegg en rød skrift laget av MMF under hjertene. Kaken ble laget etter en opp-ned metode for å få hjertene nedfelt i ostefyllet. Jeg laget jordbærgelé først. Da den stivnet stakk jeg ut to hjerter ved hjelp av pepperkakeutstikkere. Jeg kledde bunnen av en springform med plastfolie og festet ringen etterpå. Plastfolie gjør at kaken løsner lett fra bunnen og forblir glatt på toppen. Så la jeg hjertene i bunnen og helte ostefyllet over og lot dette stivne i kjøleskapet. Deretter laget jeg bunnen og smurte forsiktig over ostefyllet. Så igjen i kjøleskapet og la bunnen stivne. Rett før servering fyller du opp vasken med varmt vann, setter kakeformen ned i vannet, teller til 10 og snur kaken opp-ned på et fat. Min springform var ikke tett, så jeg måtte bruke en plastpose rundt.

 Jeg har også prøvd dette med en silikonform og det funket veldig bra. I tillegg var det lettere å løsne kaken fra sidene og jeg slapp å bruke plastpose. :)

* Kaken på bildet er laget med Digestivekjeks. Jeg fikk et tips om at man kan bruke Bixit istedet. Dette testet jeg forrige gang og må si at jeg likte bunnen med Bixit mye bedre. Hovedforskjellen er at Digestivekjeks gir en mer finkornete bunn og Bixit gir en grovere bunn. Mulig jeg gjør noe feil, men med Digestivekjeks er bunnen lett for å bli smulete. Dette opplevde jeg ikke med Bixit. Prøv deg frem og finn din favorittkjeks :)

* Når det gjelder kremost, kan man bruke kremost med fruktsmak eller naturell, for eks. Philadelfia. Kaken på bildet er laget med mascarpone som gir kaken en nøytral og mer kremete smak.

1 kommentar:

  1. Ostekake slår jo aldri feil -har aldri før testet med Mascarpone, så spørs om jeg ikke må prøve meg på denne :-)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...