tirsdag 29. mars 2011

Oreo sjokoladekake


Kake på en tirsdag? Hvorfor ikke? :) Igår var Christian på sykehuset og fjernet skruene han har hatt i leggen i 7 uker. Dette måtte selvfølgelig feires med kake. Han fikk et lite hefte med kakeoppskrifter, som jeg ikke har prøvd ennå, å velge i. Oreo sjokoladekake var en av de første jeg leste opp for ham. Da han hørte "oreo" og "sjokoladekake" sa han: Nå vil jeg ikke høre om flere oppskrifter. Jeg har bestemt meg, og det blir denne!!! Need I say more? :)))))))))
Oppskriften er hentet fra detsoteliv.no.
Til denne kaken trenger du to kakeformer 22 cm i diameter. Jeg brukte Bake It Easy fra Porsgrunn.
Her er oppskriften:

150 gr hvetemel
150 gr sukker
75 gr kakao (bruk original, hvis du ønsker en mildere sjokoladesmak)
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1 ts salt
2 store egg, romtempererte
2,5 dl romtemperert melk
3 ss rapsolje
28 stk Oreokjeks (2 pakker)

Sjokoladekrem:
150 gr smeltet smør
1 dl kakao (bruk original, hvis du ønsker en mildere sjokoladesmak)
6 ss melis
1 dl lunken melk

Fyll:
3 dl kremfløte
3 ss melis
resten av Oreokjeksene

Bland det tørre i en bakebolle. Pisk sammen egg, melk og olje med mikser i en annen bolle. Ha det våte i det tørre og bland raskt sammen til en klumpfri deig. Jeg brukte mikser.
Ha bakepapir i bunnen av kakeformene. Ta Oreokjeksene fra hverandre og legg halvdelene med fyll utover bunnen av formene. De andre kjekshalvdelene legger du til side. Disse skal du bruke til fyllet.
Stek bunnene midt i ovnen ved 180 grader i 30 minutter. Har du varmluftsovn, steker du begge bunnene samtidig ved 160 grader i 30 minutter. Avkjøl kakene i formene. Sett gjerne i kjøleskapet.

Til sjokoladekremen smelter du smøret og rører inn kakao og melis. Ha i melk og rør til kremen er jevn. Avkjøl kremen til den blir kald og tykk, men fortsatt flytende.
I mellomtiden tar du ut kakeformene. Løsne bakepapiret fra bunnen ved å snu de opp ned på et fat eller skjærefjøl. Snu bunnene tilbake i formene.
Fordel sjokoladekremen over kakebunnene. Hvis du vil, kan du lage et pent mønster oppå en av bunnene, som du skal bruke som øverste kakebunn. Sett formene i kjøleskapet. La sjokoladekremen stivne. Jeg lot kaken stå i kjøleskapet over natta.

Pisk kremfløten sammen med melis. Hakk resten av oreokjeksene og vend inn i kremen. Bruker du Bake It Easy form, kan du la den ene bunnen bli i formen. Hvis ikke, løfter du bunnen ut av formen og legger på et fat. Jeg anbefaler å bruke pizzaspade e.l. for at kakebunnen ikke skal gå i stykker. Fordel all kremen jevnt utover bunnen. Pass på å smøre kremen godt ut i kantene slik at det ikke blir noe tomt mellomrom mellom bunnene etterpå. Legg den andre bunnen oppå. Her er det spesilet viktig å være forsiktig når du løfter bunnen.

La kaken stå og trekke noen timer i kjøleskapet. Kos deg! :)

11 kommentarer:

  1. Sjokoladekremen min skilte seg da den sto til kjöling og ble litt kornete da jeg rörte det sammen..noen tips?

    SvarSlett
  2. Hei Mårds! Du kan prøve å piske kremen med mikser og se om det hjelper. Årsaken til at kremen skilte seg kan være at smøret ble for varmt. Når du smelter det skal det ikke koke. Lykke til! Fint om du kan fortelle hvordan det gikk med kremen :)

    SvarSlett
  3. Hei!
    Det er kanskje et dumt spørsmål men oppskriften er til en kakeform ikke sant? Altså du må doble for å få nok røre til to former? :P
    Jeg holder på å lage kaken nå, og jeg syns det var så lite i bollen til at det skulle holde til to former..

    SvarSlett
  4. Hei!
    Oppskriften er til to kakeformer. Røren hever godt. Grunnen til at du skal bruke to former er at kakebunnene er så luftige og myke at de lett vil gå i stykker hvis du begynner å skjære i dem. Lykke til!

    SvarSlett
  5. Hei:)
    Lagde kaken igår, og la på fyllet idag..Kaken ble servert, til min kresne mor som ikke liker mørk sjokolade/sjokoladekake/sjokoladekjeks.. Og hun spiste kaken, og likte den veldig godt:) Kjempefornøyd med kaken og oppskriften:)

    Tonje

    SvarSlett
  6. Denne kaka så bare himmelsk ut :) den skal prøves :) Du har en kjempe bra blogg, må bare innom å se :D

    Marion

    SvarSlett
  7. Hei alle sammen. Vil dele dette med dere at jeg lagde Oreo sjokoladekaken og den ble helt fantastisk og faktisk så kaller jeg den Dreamkake. Tussen takk for oppskriften, jeg lagde Budapestkaken også den var helt rå de passer sammen, alle gjestene jeg hadde vile ha mer :-)

    SvarSlett
  8. Så hyggelig Lejla! Veldig glad for at begge kakene falt i smak. Tusen takk for tilbakemelding! :)))

    SvarSlett
  9. Denna må berre prøvast ein gong! Forhåpentlegvis kjem det ein anledning om ikkje så alt for lenge :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...