onsdag 8. juni 2011

Brownieskake med oreo og mintsjokolade


Idag er det sommeravslutning på skolen og jeg er så heldig som har to gutter som går i hver sin klasse, at jeg må ta med både kake og premie til loddtrekningen. Det er lenge siden jeg har laget brownieskake, så det passet bra nå. Kaken er både enkel å lage og er godt likt av både store og små.
Det er ikke akkurat en kake man bør lage hver helg, selvom jeg kunne spist den hver dag. :) Kaken inneholder mye sukker og smør, så det er bare å glemme å telle kalorier. Til gjengjeld får du en fantastisk kake som er søt og seig, og smaker deilig sjokolade, akkurat som den burde være. Det er bare tull å forsøke å lage "sunne" kaker med mindre fett og sukker. Skal du spise kake, skal det være en ordentlig kake. Er du redd for formene, tar du bare ett stykke "ordentlig" kake istedenfor å ta to av den liksom "sunnere" kaken med liksom god samvittighet. Det er bare å lure seg selv, mener jeg.
Jeg har prøvd flere browniesoppskrifter, men ingen kan måle seg med denne :) Dette er uten tvil den ultimate brownieskaken!
Denne gangen ville jeg lage en spennende variant og tilsatte hakkede oreokjeks og mintsjokolade. Kaken ville blitt for søt med bare oreo, derfor måtte jeg ha i litt mintsjokolade for å balansere smaken. Hvis du vil lage en vanlig brownieskake, følger du bare basisoppskriften. Oppskriften er til en ca 25x40 cm form:

**************
6 dl sukker
3 dl hvetemel
4 ts vaniljesukker
1 ts salt
8 ss bakekakao (bruk original hvis du vil ha en mildere sjokoladesmak)
300 gr smeltet smør
4 egg
**************

1 pakke Oreokjeks (14 stk), hakkede
50 gr hakket mintsjokolade

Sett stekeovnen på 200 grader.
Bland sukker, mel, vaniljesukker, salt og kakao i en bolle. Tilsett smør og egg og bland godt. Jeg pleier å bruke mikser. Ikke miks for lenge. Det holder når eggene er rørt inn i deigen. Rør til slutt inn kjeks og sjokolade. Bruk slikkepott og vær forsiktig.
Hell deigen i en smurt form. Stek kaken midt i ovnen i ca 18 minutter. Kaken skal være litt kladdete i midten.
Avkjøl litt før du evt. heller over glasuren.

Sjokoladeglasur:

125 gr smør
1/2 dl kaffe
250 gr melis
2 ts vaniljesukker
1 ss kakao

Smelt smøret på lav varme og tilsett kaffen. Bland sammen melis, vaniljesukker og kakao og rør inn i smøret. Rør til glasuren er jevn. Glasuren må ikke koke. Hell over kaken og la den stivne litt før du skjærer kaken i passende biter.
Nyyyyyyyt! :)

* Du kan også lage kake i en springform (24 cm), men da må du halvere oppskriften.
* Jeg liker å ha sjokoladeglasur oppå kaken. Den er bare sååååå god! Kokos passer veldig fint som pynt da. Det vil se ut som små snøflak.
* Du kan tilsette 200 gr hakkede valnøtter i basisoppskriften hvis du ønsker brownies med nøtter i.
* Jeg har forsøkt å lage kaken med kokesjokolade istedenfor kakao for å se om kaken ble enda bedre. Den gjorde ikke det. Synes faktisk at kaken smaker bedre og blir saftigere med kakao.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...