torsdag 9. juni 2011

Hjemmelagede fiskekaker


Fisk til middag igjen. :) Fiskekaker og fiskepinner er blant favorittretter hos mine barn. Før kjøpte vi ofte fiskekaker i ferskvaredisken på Meny fordi jeg ikke hadde en kjøkkenmaskin som kunne kværne fisk. Men nå har jeg min egen bamix med Gordon Ramsay's navn på som jeg anbefaler på det sterkeste. Det var min snille mann som kjøpte den til meg til jul. Gordon Ramsay er mitt største idol når det gjelder matlaging. Mitt største ønske her i livet er å treffe ham og se ham lage mat live. Og jeg er så heldig som har en mann som er forståelsesfull og ikke har noe imot å måtte dele min kjærlighet med Gordon :). Nok jenteprat, her er oppskriften på fiskekaker som jeg er veldig fornøyd med.
Oppskriften er satt sammen av flere oppskrifter jeg fant på nettet, og justert etter min smak.
Du trenger:

800 gr sei- , steinbit- eller torskefilet
1 ss salt
2 ss potetmel
svart pepper
litt muskat
2 egg
1 dl fløte
frisk finhakket gressløk
rapsolje og smør til steking

Skjær fisken i biter. Ha fisk og salt i foodprocessor og kjør til du har en jevn masse. Tilsett potetmel og krydder. Ha i eggene og spe med fløte. Tilsett litt mer fløte hvis du synes at farsen er for tørr, men pass på at den ikke blir for bløt. Rør inn gressløk til slutt.
Ha olje og smør i en stekepanne. Form fiskekaker i hånden eller ved hjelp av en spiseskje. Jeg pleier å brune kakene på høy varme på den ene siden først, snu og skru ned varmen til middels, og steke til kakene er gjennomstekt. Hvis kakene er godt stekt på begge sider men fortsatt rå inni kan du skru ned varmen litt og steke videre under lokk.

2 kommentarer:

  1. Hei:) Kor mange fiskekaker får du ut av denne oppskriften? Har lysst til å prøve for den såg veldig fristande ut:)
    Mvh Linda

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Linda!
      Det blir ca 10-12 fiskekaker, avhengig av hvor store du lager dem. :)
      Hilsen
      Svetlana

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...