fredag 3. juni 2011

Kjeks med sjokolade og banan


Denne oppskriften fant jeg på Mat På Bordet. Jeg erstattet sammalt hvete i oppskriften med hvetemel og hadde i kun 1 banan. Disse kjeksene er utrolig gode. De er myke, søte og smelter rett og slett på tunga. Det var rene himmelriket både for meg og mine tre gutter. Disse kommer jeg til å lage veldig ofte!

315 gr hvetemel
0,5 ts bakepulver
1,5 ts vaniljesukker
170 gr mykt smør
115 gr sukker
100 gr brunt sukker
1 stort egg
1 most banan
100 gr lettkokte havregryn
200 gr sjokolade, 70% kakao, hakket

Sett stekeovnen på 180 grader.
Bland mel, bakepulver og vaniljesukker sammen i en bolle. Pisk smør og sukker luftig i en annen bolle. Tilsett egget i smøret. Rør inn bananen og tilsett melet. Bruk gjerne mikser med rørepinner. Rør til du har en jevn deig. Tilsett havre og sjokolade og rør forsiktig med en skje eller slikkepott.
Lag kjeks ved hjelp av iskremskje. Legg deigklumpene på et bakepapirkledt stekebrett med litt avstand fra hverandre da de vil flyte litt ut under steking. Jeg laget de litt store og fikk 25 stykker. Jeg stekte mine i 15-17 minutter. Pass på de siste minuttene slik at kjeksene ikke blir for brune, og dermed tørre.
Avkjøl på rist og kos deg!
Kjeksene holder seg lenge hvis du oppbevarer de i en tettsluttet kakeboks.
God helg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...