torsdag 16. juni 2011

Meksikansk safrankylling



Jeg hadde masse god safran (kjøpt på apoteket på Nordby) igjen etter julebaking og lurte på hva jeg kunne bruke den til. Jeg har ikke så mange oppskrifter som inneholder safran, heller ikke noe særlig erfaring med dette krydderet. Jeg søkte litt på nettet og kom over en oppskrift på meksikansk safrankalkun på aperitif.no. Jeg hadde ikke kalkun, men kylling, så jeg brukte det istedet. Resultatet ble en veldig god, men annerledes gryterett med smak av safran. Rune syntes det var litt mye safran og retten minnet om lussekatter, mens jeg syntes at det var akkurat passe med safran. Det er godt vi kan være litt forskjellige av og til. :) Prøv du også, og si hva du synes.
Til 4 trenger du:

4 kyllingfileter
2 løk, finhakkede
2 hvitløksfedd, pressede
1 ss olje
3 ss hvetemel
4 dl hønsebuljong
1 dl tørr hvitvin eller eplejuice
1 laurbærblad
salt og svart pepper
1/2 finhakket rød chili
1 gr safran (kan erstattes med 1 ts gurkemeie)
limesaft
frisk persille eller koriander

Skjæ kyllingfiletene i passe store biter.
Fres løk og hvitløk i olje til den er blank. Dryss over hvetemel og rør om. Spe med buljong og hvitvin. Tilsett laurbærblad, salt, pepper og chili.
Legg i kyllingbitene og la det småkoke i 15 minutter under lokk.
Bland safran med litt av sausen og ha i gryten. Kok videre i 5 minutter.
Press over litt limesaft. Smak deg frem. Dryss over rikelig med persille. Jeg liker ikke koriander og bruker derfor persille. Det blir ikke helt det samme, så jeg anbefaler å bruke koriander hvis du liker smaken.
Server med ris og gjerne godt brød som du kan dyppe i sausen etterpå. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...