torsdag 2. juni 2011

Potetsalat


Hjemmelaget potetsalat, som alt annet hjemmelaget, smaker veldig mye bedre og er sunnere enn den du får kjøpt i butikken, med mindre den er laget i butikken. Jeg sluttet å kjøpe potetsalat etter å ha prøvd å lage den selv. Oppskriften er enkel og ikke så tidskrevende. Koker du potetene kvelden i forveien, har du deilig potetsalat til middag på 1-2-3 dagen etter. Du trenger:

1 hvitløksfedd
10 poteter kokt med skallet på ( ca 1 kg )
2 dl creme fraiche
150 gr majones
50 gr sylteagurk ( 2-3 hele agurker), finhakket
1 ss kapers
1 stor vårløk (kan erstattes med gressløk eller purre), i skiver
1 ts Dijonsennep
salt
pepper
noen ss agurklake

* Ønsker du en spennende vri, kan du tilsette 1 grønn paprika/2 tyrkiske paprikaer og 1/2 chili.

Skrell poteter og skjær i store terninger.
Skjær av litt av hvitløksfeddet. Gni inn innsiden av salatbollen med hvitløk. Ikke vær redd, salaten kommer ikke til å smake hvitløk, du skal kun ane litt hvitløk. Dette gir potetsalaten det lille ekstra.
Ha i poteter og tilsett creme fraiche og majones. Rør lett. Tilsett resten av ingrediensene. Smak til med sennep, salt og pepper. Ha i agurklake for å tilføye salaten litt syre. Ha i litt av gangen og smak. La gjerne salaten stå litt og trekke inn alle smakene. Blir den for tørr etter å ha stått litt, tilsett mer creme fraiche og majones.
Potetsalaten passer som tilbehør til både kjøtt og fisk og er perfekt til grillmat. :)

*Her har du en annen variant av potetsalat.

4 kommentarer:

  1. Så koselig at du har vært innom, Helen! Jeg leser ofte bloggen din, men er ikke så flink til å skrive kommentarer. Nå har jeg ihvertfall gjort det! Skal skjerpe meg. :)

    SvarSlett
  2. SV: Nei kjøpemajones blir aldri det sammme etter at man har laget selv! :)

    Et tips:
    http://www.youtube.com/watch?v=2ACNlGjV_fU

    Tror jeg må linke til denne fra oppskriften min.... Man sparer mye tid med stavmikser :)

    SvarSlett
  3. Ja, jeg turte ikke å bruke stavmikser. Tenkte jeg skulle lage etter den "tradisjonelle" metoden da det var første gang for meg. Neste gang skal jeg prøve med stavmikser!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...