onsdag 29. juni 2011

Russiske pannekaker fylt med ricotta


Sist vi hadde pannekaker laget jeg en ekstra stor porsjon nettopp for å ha nok røre til disse pannekakene. Mamma laget ofte ostefylte pannekaker når jeg var liten, og dette er en smak av barndom for meg. Ricotta finnes riktignok ikke i Russland, men det var det nærmeste jeg kom den russiske osten. Cottage cheese ville sikkert funket også, men jeg er ikke så glad i den kornete konsistensen og syrlige smaken. Den russiske osten er liksom en mellomting mellom ricotta og cottage cheese.  Jeg kunne selvfølgelig laget den selv ved å la melken bli sur og vente til den skilte seg og det var væske i bunnen og ostemasse på toppen. Deretter skulle osten få renne av seg ordentlig enten gjennom et kaffefilter eller gassbind. Jo lenger osten får stå og renne av seg, jo fastere blir den i konsistensen. Dette krever planlegging ettersom hele prosessen tar flere dager, og jeg skulle lage pannekaker IDAG. Ricotta passet utmerket og pannekakene falt i smak hos hele familien. Hvorfor har jeg aldri laget dette før???
Til 15-16 pannekaker trenger du:

4-5 egg
1,5 l lettmelk
1/2-1 ts salt
3 ts sukker
mel til røra er passe (det er dessverre slik det står i alle mine russiske oppskrifter og jeg glemmer alltid å veie melet :( )
smør til steking

Fyll til ca 10 pannekaker:
 
500 gr ricotta
1 egg
1 ts vaniljesukker
4-5 ss sukker

Tilbehør:
rømme og sukker
syltetøy

Bland sammen ingrediensene til pannekakerøra og la den stå i ca 30 minutter.
Lag fyllet i mellomtiden. Rør sammen ost, egg, vaniljesukker og smak til med sukker. Er det for mye klumper, kan du bruke visp. Ikke visp for mye for da kan osten bli tyntflytende.
Stek tynne pannekaker i litt smør. Evt. kan du smelte et par ss smør i panna og helle i røra.
Avkjøl pannekakene litt før du fyller de. Fordel fyllet jevnt over hele pannekaken og rull sammen. Pannekakene skal etterstekes på høy varme i litt smør slik at kantene blir forseglet. Ikke vær redd for at fyllet vil tyte ut. Det gjør ikke det. Jeg liker best når pannekakene er godt stekt og er sprøe på endene.
Server pannekakene varme med rømme og sukker og/eller syltetøy til. Kjempegodt! :)

* Pannekakene er fine å servere til frokost. Du kan da steke og fylle de kvelden i forveien og la de stå i kjøleskapet til neste dag. Etterstek rett før servering.
Mamma pleide å lage en diger porsjon slik at vi hadde pannekaker til både frokost og dessert i to dager :)

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker disse, svigermor lager verdens beste! :) Det finnes faktisk tvorog i Norge, det heter Skjørost. Se link: http://www.rorosmeieriet.no/index.php/okologiske-produkter/skjorost.
    Veldig glad for at du legger ut russiske oppskrifter oversatt til produkter som finnes i Norge :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så kjekt å vite. :) Tusen takk for tipset og for en hyggelig kommentar. :)

      Hilsen
      Svetlana

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...