onsdag 15. juni 2011

Stekt torsk med spekeskinke og lun risonisalat


Torsk og spekeskinke er en god match. Torsk smaker ikke så mye, men har du stekt spekeskinke eller bacon til, vil det løfte fisken til nye høyder. Risoni eller "orzo" på italiensk er pasta formet som ris. Mine barn trodde ikke på meg da jeg fortalte at de spiste pasta. De var overbevist om at det var ris. Risoni fåes kjøpt i store matvarebutikker, som for eks. Ultra. Denne retten ble satt sammen av det jeg hadde i skapet, og kan varieres med flere eller færre ingredienser.
Til 4 trenger du:

10-12 torskefileter
2 egg
hvetemel
salt og pepper
smør til steking
10-12 spekeskinkeskiver
200 gr risoni
1 squash i skiver
1 stor løk i skiver
3 hvitløksfedd, grovhakkede
1/2 chili, finhakket
1 paprika i strimler
1 glass svarte oliven
frisk persille, hakket
olivenolje

Start med å hakke grønnsakene, så du har alt klart.
Stek spekeskinke på middels varme til den er godt stekt, men ikke er for sprø. Ha litt smør i stekepanna, hvis nødvendig. Legg skinkeskivene på en tallerken og sett til side.
Ha noen ss hvetemel på en flat tallerken og krydre litt med salt og pepper. Visp sammen eggene i en skål. Tørk torskefiletene med kjøkkenpapir.
Ha smør i stekepanna og sett på middels varme. Vend torskefiletene i egg, og deretter i hvetemel. Pass på at fisken blir dekket med mel på alle kanter. Legg filetene i stekepanna og stek i noen minutter til fisken begynner å flake seg. Vend av og til.
I mellomtiden koker du pasta som anvist på pakken.
Ha olivenolje i en annen stekepanne. Stek squash, løk, hvitløk og chili i et par minutter før du har i paprika. Stek alt raskt sammen. Det er viktig at paprika og squash ikke skal bli for myke. Du skal kjenne litt tyggemotstand - dette har jeg lært av min spanske venn Jose. Smak til med salt og pepper.
Bland pasta med grønnsakene. Ha i oliven og hakket persille.
Anrett risonisalaten på tallerkener, legg torskefiletene oppå salaten og pynt hver filet med en skive spekeskinke.
Server straks! :)

2 kommentarer:

  1. Flott blogg du har!
    Dette så veldig godt ut, torsk og spekeskinke er en god kombinasjon :-)

    SvarSlett
  2. Takk for det, Kristin! Nå skal jeg følge med på bloggen din også :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...