lørdag 25. juni 2011

Unni's kokoskake


Dette er den nye favorittkaken i huset. Da jeg fortalte hjemme at vi hadde spist kokoskake på jobben, sa Alexander: "Hvorfor tok du ikke med et kakestykke til meg?". Han er så glad i kokos at det nesten så ut som han ble fornærmet. :) Jeg forventet meg en slik reaksjon og var godt forberedt. Jeg spurte nemlig Unni om å få oppskriften før jeg gikk hjem den dagen. Og den fikk jeg! Snille Unni hadde med seg oppskriften som hun gjerne delte med oss andre kakeglade damer på jobben. Så jeg trøstet lillegutten med at jeg skulle bake kokoskake i helgen. Gjett om han ble glad! Og gjett hvor glad og fornøyd han ble da han smakte på kaken. Jeg tror han hadde klart å spise opp hele kaken alene om han fikk lov. Kaken er utrolig god og SAFTIG, og anbefales på det sterkeste.

3 egg
2 kopper sukker
1 kopp blanding av saft av 1 appelsin og smeltet smør
1 kopp kokosmasse
2 kopper hvetemel
1 kopp skummet kulturmelk
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

Melisglasur:
melis
vann
litt sitronsaft

kokos til pynt evt. revet appelsinskall

1 kopp=250 ml.
Sett stekeovnen på 150 grader. Kle bunnen av en springform (24 cm i diameter) med bakepapir.
Pisk sammen egg og sukker. Press saften av 1 appelsin og hell i målekoppen. Hell i smeltet smør til du har 250 ml. Rør blandingen i eggedosisen. Rør i de øvrige ingrediensene.
Hell røren i formen og stek midt i ovnen i 1 time.
Avkjøl kaken helt før du pynter den med melisglasur og kokos. Du kan også pynte med revet appelsinskall. Bruk gjerne zester.
Kos deg!!! :))))

2 kommentarer:

  1. Hei. Er det riktig at temperaturen er 150C? Skal kaka være litt "rå"?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, 150 grader er riktig. Kaken skal ikke være rå, men den er veldig saftig. Stek den litt til hvis den er rå.

      Hilsen
      Svetlana

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...