fredag 8. juli 2011

Kvæfjordkake


Endelig fredag og helg om bare noen få timer! Kake hører helgen til og her får du en oppskrift på en fantastisk deilig kake - men det vet du kanskje allerede :). Kvæfjordkake eller Verdens Beste ( som lages med vaniljekrem istedenfor romkrem) er en kjær kake for mange her i landet. Men sånn var det ikke i vår familie for bare noen få dager siden. Jeg har aldri laget kvæfjordkake før og må ærlig innrømme at jeg aldri har smakt på en god kvæfjordkake før heller. Jeg må ha vært virkelig uheldig for min kake skiller seg ikke ut på noen måter, bare at den er satt sammen av flere forskjellige oppskrifter jeg fant på nettet for å tilpasse min langpanne og min smak. Min mann rynket på nesen da jeg sa jeg skulle lage denne kaken til helgen. Han har heller ikke smakt på en god kvæfjordkake før og syntes ikke noe om dette. "Men du har ikke smakt på min kake ennå!",- sa jeg, meget selvsikker, selvom jeg ikke visste hvordan jeg skulle lage kaken. "La meg lage den, så kanskje klarer jeg å overraske deg". "Jada, du kan alltid prøve",- sa han med tvil i stemmen. Gjett hva! Jeg klarte det!!! Mannen satt og gaflet i seg stykke etter stykke for å ikke snakke om de to små. Dette var verdens beste kake det! :))) Jeg må bare sitere gutta: "Mamma er cake boss!" :)))) Tror du jeg var fornøyd med meg selv da? :)
Her er oppskriften:

125 gr smør
125 gr sukker
5 eggeplommer
125 gr siktet hvetemel (ta deg tid til å sikte melet)
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
5 ss melk

5 eggehviter
300 gr sukker

80 gr hakkede mandler

Fyll:
Hjemmelaget vaniljekrem
10 dråper romessens
3 dl kremfløte
3 plater gelatin
litt kokende vann

Start med å lage vaniljekrem. Du kan med fordel lage den kvelden i forveien.
Kle en stor langpanne med bakepapir. Smør papiret med litt smeltet smør. Det er en fordel å ha en langpanne med ikke så høye kanter for at det skal bli lettere å ta kaken ut av pannen.
Sett stekeovnen på 175 grader.
Pisk smør og sukker hvitt. Tilsett en eggeplomme om gangen. Bland sammen det tørre og rør i vekselsvis med melk. Jeg brukte en skje til å røre med. Jeg har lært at man ikke skal røre for mye for at deigen ikke skal bli kompakt, derfor gjorde jeg dette veldig raskt. Stryk røren jevnt utover langpannen.
Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukker, litt om gangen, til du får en stiv marengsmasse. Stryk marengsen jevnt utover kakerøren og strø over hakkede mandler.
Stek kaken midt i ovnen i 25 minutter.
Avkjøl kaken litt i formen. Trekk kaken ut av formen ved å dra i bakepapiret og legg på en rist. Avkjøl kaken helt.
Legg gelatinplatene i bløt i 10 minutter. Bruk kaldt vann.
Pisk kremfløten stiv. Vend forsiktig inn i vaniljekremen, ellers blir kremen tyntflytende.
Klem vannet ut av gelatinplatene og rør ut i litt kokende vann. Bland gelatinen i kremen.
Del kaken i to. Legg den ene delen over på et passende kakefat. Bruk gjerne pizzaspade, da blir det også lettere å løsne bakepapiret fra kaken. Kaken skal ikke hvelves. Bre kremen over og legg den andre kakedelen over.
Pynt gjerne med friske bær.
Kos deg!!! :)

* Jeg fikk et tips om at man kan blande hakkede bær eller ferdiglaget gele i kremen for å få en friskere smak. Jeg pyntet kaken med jordbær rundt og det smakte kjempegodt, så jeg skal absolutt prøve med bær i kremen neste gang.

4 kommentarer:

  1. Hei. Hvor kjøpt du denne kakefat som du bruker til Verdens Beste?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg kjøpte kakefatet på Jernia, men jeg vet også at Kitch'n har lignende fat.
      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett
  2. Tusen takk for svaret. Du har fin blogg. Hilsen Izabela:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Izabela og tusen takk! :)
      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...