onsdag 27. juli 2011

Middelhavsforrett


Vi kom hjem fra en lang helg i Paris igår. Det var både deilig og trist å komme hjem med tanke på alt det som hadde skjedd hjemme mens vi var borte.... Turen til Paris var en bryllupsdagsgave fra oss til oss i desember ifjor. Vi bestemte oss for å reise til Paris fordi det var en av storbyene jeg ennå ikke hadde vært i. At vi reiste i juli var heller ikke tilfeldig. Vi måtte se siste etappen i Tour de France. Tour de France er ett av sommerens høydepunkter i vår familie hvert år. Det var veldig gøy selvom jeg slet med å finne Thor, Edvald, brødrene Schleck og Contador i det de "fløy" forbi. Det gikk utrolig fort. Ellers ble det mye gåing og sightseeing. Jeg kan ikke si at jeg ble så veldig imponert av byen og at det er en by jeg ville reist tilbake til. Mulig det er fordi at ingen av oss snakker fransk og at vi ikke har noe forhold til Frankrike og fransk historie og kunst. Vi syntes ikke at byen var så flott, og det var ikke alltid like hyggelig å traske rundt i små gater, selvom de fleste menneskene var veldig hyggelige. Folk stoppet og spurte om vi trengte hjelp, hvis vi ble stående lenge med kartet i hendene. :) Vi har spist deilige nybakte croissanter, brioche, boller etc til frokost og avsluttet alltid middagen med dessert. Dessertene var meget store, mye krem og stæsj, men veldig gode. Franskmenn kan det med søtsaker. Jeg har tatt med noen ideer til både dessert og middagsmat, som jeg kommer til å poste her etterhvert. Idag blir det en forrett som jeg fikk servert på restaurant La Rotonde. Skal du lage en fransk variant av denne retten, må du bruke geitost. Er det vanskelig å få tak i geitost, går det fint å lage retten med mozzarella, slik jeg gjorde her. Ettersom denne retten kan lages både på fransk og italiensk vis, har jeg valgt å kalle den for middelhavsforrett for å ikke fornærme noen. :) Forretten serveres kald. Til 2 trenger du:

6 squashskiver, ca 5 mm tykke
4 aubergineskiver, ca 5 mm tykke
olivenolje til steking
salt og pepper
1 mozzarella (ca 150 gr)
1 grillet paprika
basilikum til pynt

Ha noen ss olivenolje i stekepanna og stek squash- og aubergineskivene på middels varme til de er myke, ca 10 minutter. Krydre med salt og pepper. Legg skivene på bakepapir og avkjøl.
Skjær mozzarella i 6 skiver, ca 1 cm tykke. Skjær paprika i 4 biter.
Legg en aubergineskive på hver tallerken. Legg en mozzarellaskive over. Deretter legger du en squash- og en paprikaskive. Og så mozzarella igjen. Legg en aubergine- og squashskive over mozzarellaen. Legg den siste mozzarellaskiven over og avslutt med squash og paprika.
Pynt med basilikum og server!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...