lørdag 23. juli 2011

Jordbær- og rabarbrasyltetøy


Jeg hadde en halv kurv jordbær igjen etter gårsdagens kakebaking og en pose med oppskåret rabarbra i fryseren. De hadde så flotte rabarbrastilker i butikken at jeg måtte ta med meg noen selvom jeg hadde ingen plan. Nå ligger de i fryseren og venter på tur. :)
Jeg kom over oppskriften på rabarbra- og jordbærsyltetøy på bloggen til Lemonia og måtte selvfølgelig prøve. Hennes oppskrift inneholder 500 gr jordbær og 500 gr rabarbra. Jeg hadde 270 gr jordbær og 130 gr rabarbra. Syltetøyet ble kjempegodt, og kan anbefales.
Her er oppskriften:

270 gr jordbær (500 gr)
130 gr rabarbra (500 gr)
200-250 gr sukker (500 gr)

Rens jordbær og rabarbra. Ha de i en kjele sammen med sukkeret. Kok opp og la koke i 10 minutter. Hell over på rene glass*.
Oppbevar syltetøyet i kjøleskapet.

* Vask glass med såpe og deretter steriliser i stekeovnen ved 100 grader i 30 minutter.

* Tips: for å forhindre at glasset sprekker når du skal helle over syltetøyet kan du enten bruke varme glass eller gjøre som min mormor: legg en bred kniv (selve bladet) under glasset. Ikke spør meg hvorfor, men det funker. :)

* 12.07.12 Idag laget jeg syltetøy av 1,6 kg jordbær, 800 gram rabarbra, 1,2 kg sukker og 1 pose Certo syltepulver. Jeg hadde veldig modne bær og valgte å ha i Certo for å være sikker på at syltetøyet ville stivne. Jeg blandet jordbær og rabarbra med halvparten av sukkeret, kokte opp og lot det koke i 10 minutter. Certo ble blandet med resten av sukkeret i en bolle. Jeg tok kjelen av platen og rørte i Certoblandingen til alt var oppløst. Deretter var det bare å fylle syltetøyet på rene og varme glass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...