tirsdag 19. juli 2011

Rørte jordbær


Jeg kunne ikke la være å komme hjem med en kasse jordbær i år heller. Ingenting smaker så godt om sommeren som jordbær. Jordbær inneholder store mengder antioksidanter samt jern, C- og A-vitaminer. Med andre ord, det er bare å spise så mye du orker for jordbærsesongen er dessverre meget kort. Jeg laget rørte jordbær ifjor også da jeg fikk en bestilling på denne bløtkaken, men glemte å skrive ned mengder sukker og Certo. I år måtte jeg prøve meg frem igjen, og nå er oppskriften notert og 6 l rørte jordbær står i fryseren. :) Jeg har erfart at bærene mister noe av sødmen etter frysing, så jeg lager "syltetøyet" litt søtt, og da smaker det helt passe når jeg tar det ut av fryseren i høst/vinter. Her er oppskriften:

1 kg jordbær
30 gr Certo frysepulver
180-200 gr sukker

Knus bærene lett med en skje. Bland sammen Certo og sukker og dryss over bærene. Rør litt med skje. Knus bærmassen med stavmikser e.l. til sukkeret og bærene er godt blandet og du har en røre med passe store bærbiter. Hell bærmassen i passende frysebokser og sett i fryseren.
Når du får lyst på rørte jordbær, tar du boksen ut av fryseren og lar bærene tine i kjøleskapet over natta. Rørte jordbær holder seg 4-5 dager i kjøleskapet, derfor lønner det seg å fryse i små porsjoner, med mindre du er veldig glad i rørte jordbær. :))))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...