søndag 28. august 2011

6-kornbrød med hirse


Jeg fant oppskriften på 6-kornbrød på bloggen til Trine som jeg fikk lyst til å prøve da den inneholdt hirse - et ukjent kornslag for meg. Da var det bare å ta seg en tur innom helsekostbutikken og kjøpe en pose hirse og begynne å bake. Jeg forandret oppskriften noe etter det jeg hadde i skapet og da ble den slik:

Dag 1:
75 gr hirse
70 gr solsikkefrø
70 gr linfrø
70 gr sesamfrø
70 gr hel rug
8 dl kokende vann

Dag 2:
250 gr siktet rugmel
1,2 kg hvetemel
25 gr gjær
3 ss rapsolje
1 ss salt
4 dl lunkent vann

Bland sammen ingrediensene til dag 1 i en bolle, dekk til med lokk eller plast og la stå på kjøkkenbenken over natten.
Rør ut gjæren i litt av vannet og tilsett resten av ingrediensene, også fra dag 1. La kjøkkenmaskinen elte ca 8 minutter. Dekk bollen med plast og la deigen heve i 2 timer.
Ha deigen på et melet bakeunderlag og form til 3 brød som du legger i smurte 1,5 l former. Dekk til med bakeklede og etterhev i 45 minutter.
Brødene stekes ved 200 grader i 45 minutter.
Avkjøl brødene på rist. :)

* Brødene ble veldig gode og oppskriften anbefales på det varmeste. Hirse gir brødene en særegen smak som jeg likte veldig godt, så jeg skal fortsette med å ha hirse i brødene mine.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...