onsdag 31. august 2011

Borsch


Borsch var min barndoms største fiende. Det var det værste jeg visste om da jeg var liten. Jeg likte ikke suppe, uansett hvilken type det var, men det har jeg heldigvis vokst fra meg. Vi hadde borsch veldig ofte da jeg bodde hjemme. I Russland spiser man suppe hver dag, og det er ingen middagsmat. Suppe spiser man til lunsj, gjerne etterfulgt av en enklere middagsmat og te med kjeks eller småkaker. Ja, jeg er faktisk vokst opp med 3-retters lunsjer. Borsch blir ofte kalt for rødbetsuppe, som etter min mening er helt feil. Det er like mye, hvis ikke mer, andre grønnsaker i borsch som rødbeter. For meg er borsch en tomatsuppe med rødbeter. Det finnes ingen eksakt oppskrift på borsch da variasjonene er like store som landet suppen kommer fra. Oppskriftene er forskjellige fra region til region og til og med fra familie til familie. Jeg tør også å påstå at borsch stammer fra Ukraina og ikke Russland. Min familie er opprinnelig fra Ukraina og oppskriften jeg har tilhører familien. I løpet av mine 17 år jeg har bodd hjemme, i Moskva, har jeg aldri hørt at noen av mine venner eller naboer har laget borsch. De kom heller på besøk til oss for å spise. :) Borsch fantes heller ikke i skolens kantine - vi fikk alltid varm lunsj på skolen. I Russland har man en egen variant av denne suppen som russere blir "mobbet" for i Ukraina (omtrent som nordmenn og svensker). :) Denne suppen heter schi og lages uten rødbeter. Men jeg er ingen ekspert når det gjelder mat og tradisjoner. Jeg kan kun fortelle om hvordan maten ble laget i min familie og mine egne erfaringer.
Borsch skal helst lages med kjøtt. Denne gangen laget jeg uten, og suppen smakte veldig godt. Merk at borsch er best dagen etter eller dagen etter der igjen. Anbefaler derfor å lage den kvelden i forveien. Da har du også ferdiglaget middag på noen få minutter når du kommer hjem fra jobb dagen etter. Ikke varm opp alt hvis du vet at ikke alt blir spist opp. Ifølge min mor skal ikke borsch varmes opp mer en en gang. Mengdene i oppskriften er sånn ca. Ta det du har og juster mengdene etter egen smak. Her er oppskriften:

1,5-2 l vann*
3-4 grønnsaksbuljongterninger
1 liten kål, strimlet
4 poteter, i store biter
3-4 laurbærblader
olivenolje til steking
1-2 rødbeter, i tynne strimler, ca 2 cm lange
2 store gulrøtter, i tynne strimler, ca 2 cm lange
1 liten eller 1/2 stor løk, hakket
1 rød chili, finhakket (kan sløyfes)
2 ss tomatpure
litt vann
2 hvitløksfedd, pressede (kan sløyfes)
1 boks hermetiske tomater av god kvalitet eller ca 500 gr smaks- eller bifftomater*
salt og pepper
hakket bladpersille til servering (kan sløyfes)
rømme eller creme fraiche til servering
rød chili eller chilipasta (sambal oelek) til servering

*Til borsch med kjøtt trenger du suppekjøtt, mengde avhenger av hvor mye kjøtt du vil ha i suppen. Kjøttet kokes i 1-1,5 time på svak varme til det nesten faller fra hverandre. Ta opp kjøttet og bruk buljongen til koking av grønnsaker. Tilsett vann hvis du har for lite buljong. Buljongterningene skal ikke brukes her. Kjøttet deles opp i passende stykker og legges i suppen rett før servering.

Kok opp vannet i en stor kjele og ha i buljongterningene. Rør om. Ha i kål, poteter og laurbærblader. Kok opp, skru ned varmen og la småkoke.
Ha litt olivenolje i en stekepanne og stek rødbeter, gulrøtter, løk og chili på middels/sterk varme til gulrøttene har blitt røde i fargen. Dette tar ca 5 minutter. Tilsett tomatpure og litt vann for å løse opp tomatpureen. Bland godt og hell alt sammen i kjelen. Ha i pressede hvitløksfedd og tomater. Hvis du bruker friske tomater, skla du dele de i to og rive på et grovt rivjern. Skinnet skal ikke være med.
Smak til med salt og pepper og la suppen småkoke til grønnsakene er møre, ca 15-20 minutter.
Dryss over hakket persille rett før servering.
Det er vanlig å servere borsch med en klatt rømme i midten. Ønsker du en sterkere opplevelse, kan du gjøre som min tante. Hun har STERK chili ved siden av og dypper den i borsch eller har i chilipasta. Det nærmeste jeg kommer hennes hjemmelagede chilipasta er sambal oelek. Tror jeg må spørre henne om oppskriften. :)
Grovt brød eller rugbrød med smør på er veldig godt som tilbehør.

* Juster konsistensen med vann/buljong. Suppen skal være tykk og fyldig. Vil du ha den litt tynnere, tilsetter du mer vann på slutten. Denne gangen brukte jeg 1,5 l vann og suppen var på grensen til å bli for tykk.
* Suppen vil være knallrød i fargen med hermetiske tomater og mer oransj med friske. Suppen smaker selvfølgelig best med friske tomater.

8 kommentarer:

  1. Hei Svetlana! Magne fra VG her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, kanskje poster jeg det på Facebook http://www.facebook.com/lesernesvg og twitter http://twitter.com/lesernesvg også :-)

    SvarSlett
  2. Hei Magne! Så utrolig gøy å se innlegget mitt på vg.no igjen! :)))

    SvarSlett
  3. Hei! Ja jeg tror også borsh er fra Ukraina, ikke Russland. Min tidligere kjæreste var ukrainsk (og jeg russisk) så vi søkte det opp en plass :D

    SvarSlett
  4. Oj, dette så utrolig godt ut! Må nok lage det en gang og "lure" mannen min til å spise det (han er nemlig ikke noe glad i rødbeter og gulrøtter). Men et spørsmål; du lager din med biter, blir det feil å raspe ingrediensene, eller evt. blende noe av suppen etter at den er ferdig?

    SvarSlett
  5. Mårds, mammaen min raspet altid det som var av grønnsaker i suppen, rødbetter, gulrot, løk, for ellers så kalte jeg de for basiller og fisket de ut, så det går nok heeeeeelt fint å raspe de :D

    SvarSlett
  6. Ya otchin lubju borsch! :)

    Skal prøve snarest!

    SvarSlett
  7. Hei Mårds! Du kan gjerne raspe rødbeter og gulrøtter, som Camy har kommentert. Evt. kan du rive de med juliennerivjern og strimle etterpå. Med juliennerivjern blir grønnsakene nesten gjennomsiktige.
    Lykke til!
    Svetlana :)

    SvarSlett
  8. Takk for en koselig kommentar, Flemming!
    Svetlana :))

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...