fredag 5. august 2011

Café Bakeriet's Havre & Bare Bær cookies


Dette er Café Bakeriet's nydelige havrekjeks med rosiner og tranebær. Oppskriften finner du på baksiden av kjekspakken. Kjeksene er veldig enkle å lage og anbefales på det varmeste. Til ca 20 kjeks trenger du:

210 gr hvetemel
210 gr havregryn
145 gr romtemperert smør
55 gr brunt sukker
90 gr sukker
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
2 ss lys sirup
110 gr hakkede rosiner
75 gr hakkede tranebær
1/2 dl vann

Bland mel, havregryn, smør, sukker, bakepulver og salt så det blir som små brødsmuler. Tilsett så sirup, rosiner, tranebær og vann og bland sammen til en deig.
Del deigen i to, pakk hver del i plastfolie og rull forsiktig til en rull, ca 5-7 cm i diameter. Vri plastfolien godt på endene slik at du får en fast rull. Legg deigrullene i kjøleskapet i 30 minutter.
I oppskriften står det at man skal skjære deigen i ca 1 cm tykke skiver. Jeg syntes deigen var altfor klissete til dette. Skivene ble ikke pene og jeg måtte lage de runde for hånd etterpå. Mulig løsning kan være å la deigen ligge i kjøleskapet litt lenger enn 30 min. Skal prøve dette neste gang.
Forvarm ovnen til 200 grader. Senk så temperaturen til 175 grader, og stek kjeksene midt i ovnen i 10-15 minutter til de er såvidt gyllenbrune.
Avkjøl kjeksene på rist.
Nyyyyyt sammen med en kopp te/kaffe eller et glass melk. :)
God helg!

2 kommentarer:

  1. Å, de kjeksene er så gode, altså de man kjøper. Har ikke prøvd å bake selv ennå, men har kjøpt inn tranebær. Jeg er ikke glad i rosiner, så det dropper jeg (det er ikke rosiner i Cafebakeriet sine?), tror du jeg må øke noe av det andre hvis jeg utelater rosiner?

    SvarSlett
  2. Hei Trine! Det står faktisk rosiner i oppskriften. Jeg er ikke så glad i rosiner jeg heller, men merket ikke noe til de i de hjemmebakte kjeksene. Jeg tror ikke du må øke noe av det andre hvis du utelater rosiner. 110 gr er ikke så mye. Jeg har også lurt på å erstatte rosiner med sjokolade eller hakkede nøtter. Prøv deg frem og fortell hvordan det gikk! :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...