onsdag 24. august 2011

Daimiskake


Daimiskake er aldri feil på sommeren, spesielt hvis man har noe å feire i tillegg ;). Denne spiste vi til frokost idag ;).
Her er oppskriften:

4 eggehviter
200 gr malte mandler
200 gr melis

4 eggeplommer
120 gr sukker
3 dl kremfløte
1 ts vaniljesukker
1 pose Daimkuler

Sett stekeovnen på 180 grader.
Pisk eggevhitene stive. Sikt sammen mandler og melis og vend inn i eggehvitene. Ha bakepapir i bunnen av en springform, 22-24 cm i diameter*. Hell mandelrøra i formen og stek i 35-40 minutter midt i ovnen. Pass på de siste minuttene, slik at kaken ikke blir for brun og tørr. Avkjøl bunnen helt i formen.
Hvelv kaken ut av formen og ta av bakepapiret. Vask formen eller bruk en ny. Legg kaken tilbake i formen og fest ringen rundt.
Pisk eggeplommene og sukkeret hvitt. Pisk kremfløten stiv sammen med vaniljesukkeret. Bland eggeplommene sammen med fløten og daimkulene. Spar noen daimkuler til å strø oppå kaken. Hell fløteblandingen over kaken, strø over daimkuler og sett inn i fryseren. La kaken stå til isen har stivnet, gjerne over natta.
Ta kaken ut av fryseren ca 15-20 minutter før servering. Løsne ringen så fort isen har blitt mykere for å bevare en pen kant rundt.
Kooooos deg! :)

* Jeg brukte en 22 cm form fra Porsgrunn. Bruker du en slik form, trenger du ikke å ha bakepapir i bunnen. Du trenger kun å løsne den ferdigstekte bunnen fra sidene før du heller i fløtemassen. Ofte sitter bunnen godt på sidene og hvis ikke du løsner den før du heller i fløten, kan du risikere at kaken blir ødelagt.  Ønsker du en lavere kake, bruker du en 24 cm form og følger fremgansmåten i oppskriften.

11 kommentarer:

  1. Hei Svetlana! Magne fra VG her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, kanskje poster jeg det på Facebook http://www.facebook.com/lesernesvg og twitter http://twitter.com/lesernesvg også :-)

    SvarSlett
  2. Takk for det, Magne! Alltid hyggelig med en hilsen fra deg ;)

    SvarSlett
  3. Til Spiseskje: ja, slike frokoster bør man ha innimellom ;)

    SvarSlett
  4. Dajmkake er godt! :) Har også testet en sukkerfri versjon, den ble ikke så verst!

    http://kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com/2011/07/iskake-med-kaffesmak.html

    Gratulerer med link på VG - det var moro! :)

    SvarSlett
  5. Takk for tipset og gratulasjonen, Helen! Neste gang skal jeg prøve med kaffe i kremen. Det høres jo kjempegodt ut!

    SvarSlett
  6. whoa! Litt av en frokost!! Kjenner en hjemme som kommer til å sluke denne...

    SvarSlett
  7. Lager ganske ofte denne kaken. Bruker vanlig daim-sjokolade som jeg hakker. Synes det er bedre enn daim-kulene. Når jeg har stekt mandelbunnen, gjør jeg INGENTING med formen. Heller "isen" oppå bunnen og fryser. Kaken blir IKKE ødelagt. Når man tar den opp fra fryseren, er det bare og skjære rundt kanten med en kniv slik at man kan ta den ut. Uansett, kaka er kjempegod :))

    SvarSlett
  8. Til anonym: ja, man kan selvfølgelig gjøre som du beskriver. Grunnen til at jeg løsner kaken på sidene er at jeg ikke liker å skjære rundt kanten med en kniv for da kan man lage riper i formen. Jeg venter til isen har blitt myk nok til at jeg kan løsne den ved hjelp av slikkepott. Slikkepott funker ikke så bra på kakebunnen og du må ta i for å få det til. Hos meg går det hardt utover isen. Jeg stekte kaken uten bakepapir denne gangen og det funket bra, men hvis jeg skulle servert denne kaken til gjester eller Ramsay, ville jeg brukt bakepapir. Kaken ble ikke så pen nederst rundt kanten. Det kan man se på bildet. Hadde jeg brukt en vanlig springform, ville jeg flyttet kaken over på et fat for å ikke ødelegge formen med kniven. Men jeg er jo litt pirkete når det gjelder sånne ting :))))

    SvarSlett
  9. Jeg kan ikke være på denne bloggen! Alt ser så sinnsykt godt ut, men så ser jeg oppskriften og jeg vet jeg ikke klarer å lage det:S

    SvarSlett
  10. Ikke undervurder deg selv!!! Det samme trodde jeg om meg selv for 5-6 år siden. Jeg turte ikke å bake brød fordi jeg trodde det var veldig vanskelig, og kakebaking var helt ukjent for meg. Du må bare prøve. Begynn med enkle oppskrifter med få ingredienser og det kommer til å gå veldig bra!!! De fleste av mine oppskrifter er ganske enkle og du må bare bestemme deg for å klare det! Lykke til! Jeg vil gjerne høre hvordan det går :)))

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...