torsdag 18. august 2011

Falafel


Idag hadde jeg problemer med å skrive innlegg her på bloggen. Derfor kom ikke dagens innlegg før nå. Det var visst et kjent problem og jeg var ikke den eneste som ikke fikk blogget. Men nå funker alt greit og her er oppskriften på dagens middag som er falafel (oppskriften er hentet fra Veganmisjonen).

Du trenger:

2 dl tørre kikerter*
1 gul løk, hakket
3 hvitløksfedd, hakkede
1 ts spisskummen
1 krm kardemomme
1 krm chilipulver
1 krm paprikapulver
1 ts tørket koriander
1 ts salt
pepper
1 toppet ts bakepulver
1 krm natron
5-8 ss hvetemel
nøytral olje til steking

Bløtlegg kikertene over natta. Skyll og kok de møre i rikelig med vann i ca 1 time. Skyll kikertene i kaldt vann.

Ha kikertene i en stor bolle og mos de litt. Tilsett løk, hvitløk, krydderne, bakepulver og natron.
Rør deigen, gjerne med en mikser, til du har en jevn masse. Rør inn 5 ss hvetemel og la hvile i 30 minutter.

Form runde boller, klem de litt flate og stek i olje i en stekepanne. Hvis bollene virker for bløte, tilsett mer mel.

Server falafel i pitabrød eller hamburgerbrød med grønn salat og tzatziki. Hummus og/eller ketchup passer også godt til falafel. :)

*Du kan også bruke kikerter på boks. Du trenger da 5 dl.
*Falafel egner seg godt til frysing. Varmes forsiktig på lav varme under lokk.
*Jeg endret mengde spisskummen i oppskriften til 1 ts. Synes falafel smaker bedre da.

4 kommentarer:

  1. heihei! :)
    Så fin blog du har :) jeg har også egen matblogg:
    http://swimzys-matblogg.blogspot.com

    jeg har alltid lurt på hva falafel er for noe, og nå vet jeg det...dette ser kjempegodt ut, og jeg må prøve det en gang:)

    klem fra swimzy

    SvarSlett
  2. Falafel er kjempegodt. Det er egentlig sjelden vi spiser ren vegetarmat hos oss, men falafel er en av dem. "Lovlig" fastfood. :-)

    SvarSlett
  3. Falafel er veldig godt! :) Mine barn påstår fortsatt at det er fiskekaker og nekter å tro at falafel er laget av kikerter. :))))
    Til Swimzy: nå skla jeg følge med på bloggen din også :)
    Klem fra Svetlana

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...