tirsdag 9. august 2011

Hjemmelagede hamburgerbrød


Jeg bruker vanligvis denne oppskriften når jeg skal bake pølsebrød og hamburgerbrød. Men denne gangen hadde jeg lyst til å prøve noe nytt. Jeg fant denne oppskriften hos Lemonia og ble veldig fornøyd med resultatet. Brødene er kjempegode og anbefales på det sterkeste. Til 8 stk trenger du:

25 gr gjær
2 dl lunkent vann
1,5 dl lunken melk
8-10 dl hvetemel
1 ts salt
2 ss olivenolje

sammenvispet egg til pensling
sesamfrø

Bland sammen vann og melk. Rør gjæren ut i litt av den lunkne væsken. Tilsett resten av ingrediensene og elt i 8-10 minutter. Dekk til med plast og la deigen heve i 45 minutter.
Del deigen i 8 emner. Trill emnene til boller som du klemmer flate. Brødene hever godt, så det er viktig å lage de ganske flate. Legg brødene på et bakepapirkledt stekeplate, dekk til med bakeklede og etterhev i 20 minutter.
Pensle brødene med sammenvispet egg og dryss over sesamfrø.
Stek ved 200 grader i 12-15 minutter.
Avkjøl på rist. :)

* Brødene er fine å fryse. Du kan med fordel doble eller tredoble oppskriften, dele opp i middagsporsjoner og legge i fryseren til du skal ha hamburgerbrød til middag igjen. Og da er det bare å ta posen ut av fryseren før du går på jobb og la brødene tine på kjøkkenbenken. De er ferdigtint når du kommer tilbake. :)

3 kommentarer:

  1. Denne må jeg prøve! Er så kjekt å ha ferdige hamburgerbrød i fryseren, noe helt annet en kjøpebrødene. Jeg har hatt stort hell med pølsebrødoppskriften din, så da satser jeg på at disse er like gode :)

    SvarSlett
  2. Er så godt med hjemmelagde hamburgerbrød! Vi pleier å lage grove. :)

    SvarSlett
  3. Trine, disse er virkelig gode. Du kommer ikke til å angre. :)
    Lailit, du kan erstatte noe av hvetemelet med sammalt hvete. Jeg pleier å gjøre det når jeg baker pølsebrød. Men denne gangen hadde jeg lyst på lyse og "usunne" hamburgerbrød. :))))

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...