fredag 12. august 2011

Lykkekuler


Det er kanskje ikke nødvendig å forklare hvorfor disse små herlighetene har fått navnet "lykkekuler ", hvis du ser på innholdet. :)))) Oppskriften kommer fra Min lavkarbomat, men jeg byttet ut sukkerfri sjokolade med vanlig. Du trenger:

200 gr hvit sjokolade
75 ml kremfløte
1,5 ss usaltet melange (du kan også bruke meierismør, men det synes jeg ikke smakte så godt i disse)
200 gr mørk kokesjokolade, helst 70% kakao

Ha smør og fløte i en kjele og kok forsiktig opp under stadig omrøring. La det koke i et minutt og ta deretter kjelen av varmen.
Brekk den hvite sjokoladen i biter og ha i kjelen. Rør til sjokoladen har smeltet.
Hell sjokoladeblandingen i en bakepapirkledt form og avkjøl i kjøleksapet i 1-2 timer til blandingen er fast. Jeg fikk lyst til å lage hjerteformede konfekt og helte sjokoladeblandingen i små silikonformer. Det gikk dårlig. Sjokoladen satt fast i formene og var umulig å ta ut uten å ødelegge hjertene. Da vet jeg det til neste gang. :)
Del sjokoladeblandingen i ca 30 biter og trill dem til små kuler. Sett kulene i kjøleskapet i 30 minutter eller mer.
Smelt kokesjokoladen over vannbad. Dypp kulene i sjokoladen og legg på bakepapir. La sjokoladen stivne før du setter deg i sofaen og nyter lykkekulene en etter en med god samvittighet. Det er jo helg!!! :)))
Oppbevar kulene i kjøleskapet, hvis det blir noen igjen. :)))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...