lørdag 20. august 2011

Sjokolade- og nøttepålegg


Jeg fikk mange tips til hjemmelaget sjokoladepålegg etter at jeg hadde lagt ut oppskriften på hjemmelaget nugatti. Denne oppskriften fant jeg på bloggen til Spiseskje og fikk lyst til å prøve. Den eneste endringen jeg gjorde var at jeg byttet ut lys sjokolade med mørk. Her er oppskriften:

200 gr hasselnøtter
200 gr mørk sjokolade, helst 70% kakao, finhakket
4 ss flytende honning
1 ts vaniljesukker
1 dl kremfløte

Sett stekeovnen på 180 grader. Grovhakk hasselnøttene og rist de i stekeovnen i 10 minutter.
Ha nøttene over i en blender og kjør til nøttene nesten begynner å avgi olje. Tilsett sjokoladen og vaniljen og kjør litt til. Ha i honningen og bland godt før du tilsetter fløten. Rør godt og hell pålegget over i en boks eller glass med lokk og la det stivne i kjøleskapet. Pga fløten har pålegget kort holdbarhet, ca 1 uke i kjøleskapet. Det er en fordel å la pålegget stå framme i 20-30 minutter før servering slik at det mykner litt. :)

* Pålegget smakte godt, men var kornete i konsistensen, noe jeg ikke likte så godt. Jeg tror det skyldes nøtteskallet. Neste gang skal jeg prøve uten skall.

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...