torsdag 11. august 2011

Soljanka


Her har du en oppskrift på typisk russisk husmannskost. Retten er superenkel og superbillig, og består som hovedregel av kål og pølser. Pølser kan erstattes med kylling eller svinekjøtt i små biter.
I min familie lages soljanka slik:

1-1,5 kg hodekål, helst nykål
3 gulrøtter, grovrevne
2 løk, helst gule, hakkede
litt smør eller olje til steking
1,5-2 bokser hermetiske tomater, gjerne italienske (hell av væsken)*
1 kg pølser eller kylling*
salt og pepper

Finsnitt hodekålen. Strø over godt med salt og klem kålen sammen. Klem og "masser" kålen til den blir myk og begynner å bli litt fuktig. Det tar ikke mange minutter, men gjør at kålen blir både myk og crispy. Ha kålen over i en stekepanne. Stek på lav varme, uten fett, med lokk på i ca 20-30 minutter.
I mellomtiden steker du revne gulrøtter og løk i litt smør eller olje til løken er myk.
Bland løk, gulrøtter og tomater med kål og småkok til kålen er såvidt mør.Pass på at du ikke koker for lenge, for da blir kålen slafsete. :) Tilsett pølser i skiver og varm opp.
Spis retten som den er eller med godt brød og smør til, hvis du ikke er så opptatt av lavkarbo.
Et lite glass vodka hjelper på fordøyelsen. :)))

*Du kan bruke både hakkede og hele tomater i denne retten. Har du noen overmodne og nesten ikke spiselige tomater, er de perfekte til å bruke her. Hele tomater rives eller finhakkes.

* Bruker du kylling eller svinekjøtt, bruner du kjøttet i stekepanna først og blander i kålen sammen med løken.

2 kommentarer:

  1. Hei,

    Jeg trodde hele tida at vi kaller Soljanka en suppe?


    Og reagerer sterkt på dette: Et lite glass vodka hjelper på fordøyelsen. :))) Dette er vel helt unødvendig, spør du meg! Sitte og drikke sprit ved middagen?!! Man gjør dette i Russland, ja..MEN i ikke i Norge!

    mvh Igor

    SvarSlett
  2. Hei! I min familie er det slett ikke en suppe. Men som jeg skrev i innlegget om borsch, varierer oppskriftene fra region til region, by til by, og familie til familie. Når det gjelder vodka, så er det slik at denne oppskriften er fra mitt hjemland og vodka er en tradisjon. Tradisjoner synes jeg man bør ta med seg videre uansett hvor man velger å bo. Akevitt drikker man til maten i Norge, så hva er forskjellen? Og tro meg, nordmenn drikker vodka til maten også, spesielt hvis de får servert russisk mat og har respekt for andre lands tradisjoner og kultur. Vi drikker italiensk vin til italiensk mat, så hvorfor ikke gjøre som russere når vi spiser russisk mat? Ingen grunn til å reagere sterkt, du må bare oppleve det. Jeg drikker IKKE vodka, men serverer vodka til venner og familie til russisk mat, og INGEN har takket nei ennå.
    Svetlana :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...