fredag 30. september 2011

Eplekringle


Nå er det masse deilige norske epler i matbutikker. Jeg har ingen epletrær i hagen og må belage meg på å kjøpe epler. :) Jeg har aldri bakt eplekringle før. Ideen fikk jeg da jeg satt i frisørstolen for to uker siden og bladde i et Tara-blad. Jeg fikk ikke notert meg oppskriften, men jeg husket at det var honning i fyllet. Da var det bare å handle epler og begynne å bake.
Denne gangen nøyet jeg meg ikke med en kringle! Jeg hadde nemlig to ideer og måtte prøve begge med en gang! Da ble det to kringler med forskjellig fyll. Her er oppskriftene:

Deig til 2 kringler:

50 gr gjær
5 dl lunken H-melk
150 gr sukker
15 gr salt
1 kg hvetemel
1 stort egg
150 gr mykt smør i terninger

Fyll 1:
smeltet smør
2 epler i terninger
en neve hakkede hasselnøtter
2-3 ss flytende honning
demerarasukker
kanel

Fyll 2:
smeltet smør
2 epler i terninger
demerarasukker
kanel
en neve mandler, skjæres i skiver

sammenvispet egg til pensling
perlesukker

Ha alle ingredienser unntatt smøret i en bolle og elt i ca 8-10 minutter til deigen er smidig og slipper kantene. Tilsett smør i terninger, og elt i ca 10 minutter til. Pass på at alt smøret er eltet godt inn i deigen.
Dekk bollen med plast og la deigen heve til dobbel størrelse, ca 1 time.
Ha deigen på kjøkkenbenken og del den i to emner. Kjevle hvert emne til et rektangel, ca 20 x 30 cm. Pensle med smeltet smør.
Fyll 1: Legg epleterninger ca 5 cm fra kanten (den lange siden). Strø over hakkede hasselnøtter og hell honning over. Strø litt demerarasukker over deigen som ikke er dekket med epler. Strø over kanel og rull sammen deigen. Form rullen til en kringle og klem sammen kantene.
Fyll 2: Legg epleterninger ca 5 cm fra kanten (den lange siden). Strø demerarasukker og kanel over hele deigen. Rull sammen deigen og form til en kringle. Klem sammen kantene.
Legg kringlene på et bakepapirkledte stekebrett, dekk med et bakeklede og etterhev i 45 minutter.
Klipp kringlene med en saks. Jeg laget zig zag mønster på kringlen med hasselnøtter og honning. På den andre kringlen ble det bare rette snitt.
Pensle kringlene med sammenvispet egg. Strø over perlesukker. Jeg strødde også mandelskiver over den andre kringlen. Stek kringlene midt i ovnen ved 225 grader i ca 25-30 minutter. Og her er resultatet:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...