lørdag 24. september 2011

Fiskegrateng


Jeg hadde mye torsk i fryseren og lurte på hva jeg skulle lage av den. Kanskje noe jeg ikke lager så ofte, som tar litt tid å lage? Jeg har jo masse tid idag. Så kom jeg på at det er veldig lenge siden vi har hatt fiskegrateng. Etter en spørrerunde hos husets tre herrer, ble det raskt bestemt at vi skulle ha fiskegrateng til middag.
Og her er oppskriften:

800 gr torskefilet
250 gr makaroni
frisk dill, hakket (kan sløyfes)

Saus:
2 ss smør
3 ss mel
5 dl melk
2 ts salt
pepper
1 krm muskat

3 eggeplommer
3 eggehviter
griljermel

Kok opp vann, ha i litt salt og la torskefileten trekke på svak varme i ca 10-15 minutter.
Kok makaroni etter anvisning på pakken. La den være al'dente.
Smelt smøret i en kjele. Rør inn melet og spe med melken. Jeg pleier å varme opp melken i micro'n før jeg heller den i kjelen. Kok opp mens du visper. Smak til med salt og pepper. Avkjøl.
Sett stekeovnen på 200 grader.
Rør eggeplommer, torsk, makaroni og dill inn i sausen.
Stivpisk eggehvitene og skjær forsiktig inn i sausen.
Hell gratengen over i en smurt ildfast form. Dryss over griljermel.
Stek gratengen i 40-50 minutter på nederste rille.
Jeg pleier å servere råkostsalat eller coleslaw til fiskegrateng. Noen serverer også kokte poteter til. Jeg gjør ikke det da jeg synes at makaroni og poteter blir som smør på flesk, men det er, selvfølgelig, smak og behag. :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...