onsdag 14. september 2011

Lakseburgere med mango og råkostsalat



Det har vært stille på bloggen et par dager nå. Grunnen til det er at jeg har brukt all min fritid på å lage en kake til min mann som fyller år imorgen. Men nå er jeg ferdig, og er meget fornøyd med resultatet, så da kan jeg poste et innlegg her. :) Kaken kommer imorgen. ;) Dagens rett er deilige lakseburgere med mango og råkostsalat. Anbefales på det sterkeste!

Her er oppskriften:

Lakseburgere:
1 kg laksefilet
3 vårløk, i skiver
1 egg
1 mango, i terninger
smør til steking

Råkostsalat:
1 liten sellerirot, revet
2-3 gulrøtter, revne
2 grønne epler, revne
1 bunt frisk gresløk, hakket

Dressing:
2,5-3 dl lettrømme
svart pepper

Kvern laksefileten i en blender eller kjøkkenmaskin. Jeg brukte bamix'en og det funket veldig bra, laksefarsen ble veldig fin og jevn. Bland laksen med de øvrige ingrediensene. Smelt litt smør i en stekepanne, form laksefarsen til burgere/kaker ved hjelp av to spiseskjeer og stek på middels/høy varme til burgerne er gjennomstekt. Dette tar ikke mange minutter.
I mellomtiden river du grønnsaker og frukt, eller får en eller to til å hjelpe deg. :)
Lag dressingen.
Bland de revne grønnsakene og eplene, og gressløken med dressingen og smak til med svart pepper.
Server lakseburgere med rakostsalat og evt. kokte poteter. :)

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...