fredag 9. september 2011

Sjokoladepølser


Da vi var i Paris i sommer bodde vi på et hotell som lå 5 meter unna et lite bakeri. Hver morgen våknet vi opp til en deilig duft av nybakte croissanter og diverse godsaker. Det var umulig å motstå fristelsen. En dag hadde de "sjokoladepølser" som jeg kalte de. Disse skal jeg bake når vi kommer hjem,- sa jeg til Rune. Og det gjorde jeg! Her er oppskriften:

50 gr gjær
5 dl lunken H-melk
100 gr sukker
15 gr salt
1 kg hvetemel
1 stort egg
150 gr mykt smør i terninger
3-4 poser sjokoladeknapper/linser
sammenvispet egg til pensling

Ha alle ingredienser unntatt smøret i en bolle og elt i ca 8-10 minutter til deigen er smidig og slipper kantene. Tilsett smør i terninger, og elt i ca 10 minutter til. Pass på at alt smøret er eltet godt inn i deigen.
Dekk bollen med plast og la deigen heve til dobbel størrelse, ca 1 time.
Ha deigen på kjøkkenbenken og del i 8 emner som du kjevler ut til rektangler. Ikke lag de for brede, pølsene skal ikke være for tykke. Strø over godt med sjokoladeknapper og rull til pølser.
Legg pølsene på to bakepapirkledte stekeplater og etterhev i ca 45 minutter.
Lag mange dype snitt med en skarp kniv, pensle med sammenvispet egg og stek ved 200 grader i ca 12 minutter.
Avkjøl pølsene på rist og kos deg :)
God helg!

*Pølsene er fine å fryse. Del de gjerne opp i biter før du fryser de, da tiner de raskere.


2 kommentarer:

  1. Nam nam. Selv er jeg svak for pain au chocolat (som er en slags croissant med sjokolade). Jeg er halvt fransk og har gode minner om ferier hos besteforeldrene mine hvor bestemor hadde kjøpt nybakte pain au chocolat allerede før vi stod opp så vi hadde til frokost. Tipper disse er nydelige også. :-)

    SvarSlett
  2. Åååå pain au chocolat er jo såååååå godt. Så heldig du er, Lemonia :)))

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...