onsdag 5. oktober 2011

Bjørgs eplepai


Denne gode eplepaioppskriften fikk jeg av min kjære svigermor. Jeg baker eplepai hver høst og hver gang vi får lyst på eplepai. Den er så god at det er unødvendig å prøve andre oppskrifter. :)
Bruk gjerne en paiform med riflet kant og avtagbar bunn. Da blir kaken ekstra flott å se på. Her er oppskriften:

Mørdeig:
125 gr margarin
100 gr sukker
1 egg
250 gr hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

2 epler i skiver
sukker
kanel

Bland sammen det tørre og smuldre det med myk margarin. Tilsett egg til slutt.
Kjevle ut 2 leiver som passer til din paiform. Legg den ene i formen og press den godt i hjørner og langs kanten.
Fordel epleskivene over bunnen. Bjørg sier at det skal være mange epler - mulig du trenger flere enn 2 epler.
Strø over sukker og kanel. Sukkermengden avhenger av hvor søte epler du har og hvor søt du vil at kaken skal være. Min mann har gitt meg en streng beskjed om å ikke spare på sukkeret, for sur eplepai er ikke noe godt! Og det er jeg helt enig i. :)
Legg over den andre leiven og klem sammen kantene. Prikk lokket med en gaffel. Prikk godt på kantene. Strø litt mer sukker oppå lokket.
Jeg pleier å lage en remse av aluminiumsfolie og brette over formkanten for å unngå for tørre/brente kanter. Ta av folien etter ca halve steketiden.
Stek paien ved 200 grader midt i ovnen, ca 20-25 minutter.
Nyyyyt :)

Du kan servere den sammen med vaniljeis, hvis du vil, men vi foretrekker den som den er. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...