fredag 7. oktober 2011

Blåbærkake med rømmefyll

Denne kaken er jeg veldig fornøyd med. Jeg hadde ingen oppskrift, bare blandet sammen ingrediensene etter det jeg syntes var passe, og må si at den ble aldeles nydelig. Kaken har deilig rømmefyll, som minner litt om stekt ostekake og smaker fantastisk sammen med blåbærene. Anbefaler på det sterkeste!
Oppskriften er til en liten langpanne (ca 18 x 29 cm):

200 gr mykt smør
160 gr sukker
2 egg
325 gr hvetemel
1 ts bakepulver

Rømmefyll:
3 dl lettrømme
1 egg
1 dl sukker
1,5 ts vaniljesukker

3 dl blåbær, friske eller frosne (frosne bær trenger ikke å tines først)

Rør sukker og smør hvitt. Tilsett egg, ett av gangen. Rør godt mellom hvert egg. Rør til slutt inn mel og bakepulver. Jeg brukte mikser til å røre med.
Smør bunnen av langpanna og kle den med bakepapir. Deigen er ganske tykk og du må jobbe litt for å fordele den utover formen, derfor må du ha litt smør under bakepapiret for at det skal sitte på plass. Bruk en bred kniv eller stiv slikkepott til å glatte ut deigen.
Visp sammen ingrediensene til rømmefyllet.
Fordel bærene over deigen. Hell rømmefyllet over bærene.
Stek kaken ved 200 grader midt i ovnen, ca 30 minutter.
Avkjøl kaken før du tar den ut av formen. Skjær kaken i passende biter og server! :)

10 kommentarer:

  1. Å nam, ser helt fantastisk godt ut. Denne må jeg bare lage i dag :D

    SvarSlett
  2. Bra blogg, Svetlana!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som helgens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

    Følg Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg så får du tips om andre gode blogger også. Alle som har forslag til gode blogger jeg kan anbefale på VG Netts forside kan sende meg et tips på magne.antonsen [@] vg.no

    SvarSlett
  3. tror jeg har funnet meg en ny favorittblogg jeg. denne kaka kom nettopp ut av ovnen, og den var god ja :)

    SvarSlett
  4. Den kaka er rett og slett helt himmelsk god! :)

    SvarSlett
  5. Denne må jeg prøve - men jeg veier ikke opp i grains som oppskriften sier, jeg tror jeg holder meg til gram........

    SvarSlett
  6. Denne falt virkelig i smak hos min bedre halvdel, og det sier ikke rent lite! :)

    SvarSlett
  7. Til leifotto: mengdene i oppskriften er i gram. Jeg forkorter alltid til gr. Beklager hvis det ble en misforståelse. :)

    SvarSlett
  8. Til Julie, Hanne, Åshild, Anonym og Helen: Tusen takk! Jeg har vært på sykkeltur på Sicilia i høstferien og kom hjem igår kveld, derfor litt sent svar. Det var utrolig gøy å åpne bloggen og finne koselige kommentarer her. :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...