lørdag 29. oktober 2011

Enkle tørre kjeks


Disse kjeksene er gode og veldig enkle å lage. Jeg fant grunndeigoppskriften på Trines matblogg, som jeg doblet og laget to typer kjeks: med tranebær og hasselnøtter, og lime og sitron. Begge typene smakte veldig godt og kan anbefales på det sterkeste! Kjeksene passer fint til tekos på en hverdag :).
Til ca 35-40 stk trenger du:

200 gr smør
4 dl hvetemel
1 dl potetmel
1,5 dl melis

1 dl tranebær
ca 100 gr hakkede hasselnøtter, evt. mørk eller hvit sjokolade

skallet av 1/2 lime
skallet av 1/2 sitron

Ha alle ingrediensene til deigen i en bakebolle og rør til en smidig deig. Del deigen i to.
Rør tranebær og nøtter/sjokolade forsiktig inn i den ene deigklumpen og lime- og sitronskallet i den andre.
Form hver deigklump til en pølse, ca 3-4 sm i diameter. Pakk pølsene inn i plast og la hvile i kjøleskapet i minst 30 minutter.
Skjær hver pølse i passende skiver. Hvis deigen går i stykker når du skjærer, er det bare å "lime" den på plass igjen. Omtrent alle mine skiver gikk i stykker og jeg måtte forme dem for hånd etterpå. Alternativt kan du la deigen ligge i kjøleskapet litt lenger til den har stivnet helt.
Legg skivene på bakepapirkledte stekebrett og stek ved 175 grader i ca 10 minutter.
Avkjøl på rist og kos deg! :))))

* Prøv også å lage disse kjeksene med revet appelsinskall og hakket mørk sjokolade.
* Jeg antar at kjeksene holder seg godt hvis de oppbevares i tett kakeboks, Jeg fikk dessverre ikke testet holdbarheten da alle kjeksene ble spist opp samme dag :)))

11 kommentarer:

  1. Prøvde denne oppskriften i dag. Veldig gode. :) Jeg byttet ut tranebær med tørkede aprikoser, og byttet nøtter med mandler (rett og slett fordi det var det jeg hadde i skapet), og det funket også fint. :)

    SvarSlett
  2. Hei Tonje! Så bra! Du kan lage disse kjeksene med nesten hva som helst. Trine var heldig med denne oppskriften :)

    SvarSlett
  3. Og vet du hva? Hvis du fremdeles ikke har fått mulighet til å prøve å oppbevare dem (hehe), kan jeg fortelle at etter en dag i kakeboks ble de bare enda bedre. ;-)

    SvarSlett
  4. :) Så bra! Da vet jeg det. Skal lage en større porsjon neste gang. Jeg glemte å skrive at deigen kan fryses. :)

    SvarSlett
  5. Driver i skrivende stund å steker disse kjeksene, men de vil ikke bli tørre uansett hvor lenge de står. må ha gjort noe utrolig rart med oppskriften jeg ikke er klart over. Kan også ha noe med at jeg ikke tenkte meg om helt, så jeg rullet ut pølsene alt for tynne, så jeg måtte ta igjen med å gjøre vær individuell kjeks tykkere. I etterpåklokskapens ånd kan det se ut til å ha vært en dobbel dum ide :P

    SvarSlett
  6. Whooops, der ble første batch for godt stekt til konsum, men hey, de var ihvertfall tørre på riktig måte. hadde jeg tatt dem ut to minutter før kunne de kanskje ha blitt reddet.

    SvarSlett
  7. Hei Petter! Så synd at den første batchen ble ødelagt. Hvordan gikk det med resten?

    SvarSlett
  8. Litt mindre svidd, og på grensen til spiselig, men jeg ville ikke kalle det en suksess. Er det meningen at de skal bli helt tørre i ovnen, eller skal de fortsatt være litt myke når man tar dem ut sånn at de tørker ferdig på benken?

    Uansett, kjeks var overraskende vanskelig å lage rett. Tror jeg må passe på at jeg ikke ruller pølsene for lange neste gang, prøver å få tykkelsen litt mer uniform og sjekker ovnen oftere om de må stå over tiden. Tror det bare var snakk om et par minutter mellom perfekt stekt og for stekt :P

    SvarSlett
  9. Kjeksene er litt myke når du tar dem ut av ovnen, men blir sprøe etter avkjøling. Prøv å ikke skjære dem tykkere enn ca 4-5 mm neste gang. Lykke til! :)

    SvarSlett
  10. Skulle egentlig prøve meg på disse på nytt, men jeg så en annen kjeksoppskrift du hadde lengre bak i katalogen. De funket veldig bra, men jeg tror 3 egg ble litt for mye. Deigen ble såpass klissen at jeg ikke fikk rullet den til en pølse engang. ende med at jeg bare la deigen på plastfolie, dro den ut og rullet den inn i folien. De skulle også egentlig ha blitt seige og "chewy",men selv og jeg tok den ut mens de fortsatt var myke ble de helt sprø da jeg tørket dem på rist. De smaker fortsatt kjempegodt, så det er ikke verdens største problem. Gjorde en klassisk feil med kanel i deigen dog, så ikke etter hvilket hull jeg åpnet på glasset, så jeg dumpet halve det som var igjen oppi deigen. fikk silt ut en del, men ble nok fortsatt 10x så mye kanel som skulle vært :P

    SvarSlett
  11. Hei Petter!
    Det er riktig at det skal være 3 medium egg i oppskriften. Her er det viktig å blande alt raskt sammen, ellers blir deigen klissete som du beskriver. Men det er helt greit å rulle den inn i folien. Evt. kan du sette bollen i kjøleskapet, la deigen stivne litt, og så rulle. Prøv å steke kjeksene på litt lavere temperatur eller reduser steketiden noe neste gang. :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...