tirsdag 18. oktober 2011

Eplemos


Jeg fikk en bærepose med epler av Kristin på jobben i forrige uke. Da jeg kom hjem fant jeg ut at jeg hadde en eplekake og en pose med eplemuffins i fryseren. Bakelysten ble plutselig borte. Hva skulle jeg gjøre med alle eplene? Lage eplemos!
Jeg har aldri laget eplemos før og måtte tenke litt før jeg fikk alle tre gutta til å skrelle epler for meg. Epleskrelledingsen min var nemlig ødelagt og det så jeg ikke før etter at jeg hadde bestemt meg for å lage eplemos. Og når jeg har bestemt meg, er det ingen vei tilbake. Jeg kunne selvfølgelig dratt på Jernia og kjøpt meg en ny, men det gadd jeg ikke. Og hva trenger man en epleskrelledings til når man har tre glade hjelpere? :)) Så etter å ha tenkt litt og smakt meg frem ble eplemosoppskriften min slik:

12 epler
vann til koking
1 vaniljestang
400-500 gr sukker

Skrell eplene, del i 4 og fjern kjernehus.
Kok opp vann, nok til at det skal dekke eplene.
Kok eplene til de er møre, ca 10 minutter. Ta opp eplene med en hulsleiv etterhvert som de blir møre, og legg de i en bakebolle e.l. Ta vare på kokevannet.
Mos eplene mens de er varme med en stavmikser e.l. Jeg brukte bamix. Du vil nå få en fin og glatt mos. Jeg veide mosen og det ble 1.530 gram (av 12 epler).
Ha eplemosen i en kjele. Del vaniljestangen i to på langs og skrap ut frøene. Ha både frøene og vaniljestangen i eplemosen og kok opp under lokk da mosen spruter veldig når den koker. Min eplemos ble litt for tykk, så jeg tilsatte ca 2 dl av kokevannet i mosen.
Tilsett sukkeret og rør til det er oppløst. Smak deg frem. Har du søte epler, trenger du kanskje mindre sukker. Har du sure epler, trenger du sannsynligvis mer.
Fjern vaniljestangen og fyll eplemosen på varme, rene glass. Evt. kan du helle eplemosen i frysebegere og fryse. :)

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg lurer på hvor lenge mosen holder seg om man fyller på varme glass og setter der mørkt og kaldt? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Hvis du fyller glassene helt opp, og setter på lokk, slik at det blir helt tett, skal mosen holde seg i minst ett år.
      Hilsen
      Svetlana

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...