tirsdag 4. oktober 2011

Eplemuffins


Rune hadde skrelt for mange epler til gårsdagens kake, ingen hadde lyst på eple, og jeg hadde ikke hjerte til å kaste godsakene. Da var det bare å røre sammen muffinsrøre og bake eplemuffins. Jeg har aldri bakt eplemuffins før, så hvorfor ikke prøve?
Jeg brukte vaniljemuffinsoppskriften til Magnolia Bakery, som jeg forandret litt. Muffinsene ble kjempegode. Jeg brukte store muffinsformer og fikk flotte muffinser som nesten så ut som små kaker. Disse er perfekte til kveldskos sammen med en god kopp te eller som dessert, servert med vaniljeis. Til 14 store muffinser trenger du:

250 gram smør
4 dl sukker
4 store egg
1 ts vaniljeekstrakt
6 dl hvetemel
3 ts bakepulver
2 dl melk
1-2 epler, i terninger
kanel
demerarasukker

Pisk smøret mykt. Tilsett sukkeret og pisk i 3 minutter. Pisk inn eggene, ett av gangen. Pisk godt mellom hvert egg. Pisk inn vaniljeekstrakt.
Sikt sammen mel og bakepulver. Bland melet inn i smørkremen vekselsvis med melken. Jeg brukte slikkepott til å røre med. Ikke rør mer enn nødvendig, ellers kan muffinsene bli kompakte i konsistensen.
Fyll muffinsformene ca 2/3 fulle. Fordel epleterningene på toppen og strø over kanel og demerarasukker.
Stek muffinsene ved 175 grader midt i ovnen, ca 30-35 minutter. Bruker du små former, må du redusere steketiden noe.
Avkjøl muffinsene på rist og kooooos deg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...