søndag 2. oktober 2011

God loff og fine rundstykker


Her har du en oppskrift på en kjempegod og luftig loff og fine rundstykker. Oppskriften er til 2 brød (1,5 l) eller 1 brød og 8-10 rundstykker
:

50 gr gjær
2 ss rapsolje
4 dl vann
1 ts salt
ca 10 dl hvetemel

Rør ut gjæren i lunkent vann. Tilsett de øvrige ingrediensene. Elt til du har en glatt og smidig deig, ca 8 minutter. Dekk til med plast og la deigen heve til en dobbel størrelse, ca 45 minutter.
Form deigen til to brød og legg brødene i smurte brødformer. Etterhev brødene i ca 40 minutter.
Stekes nederst i ovnen ved 200 grader i ca 40 minutter.
Avkjøl brødene på rist. :)

*Denne oppskriften kan også brukes til fine rundstykker eller brytebrød. Denne gangen laget jeg en loff og et lite brytebrød.

4 kommentarer:

  1. Denne oppskriften prøvde jeg i går til å lage rundstykker med, og gud så gode de var! =D De blei veldig mislykka i forhold til formen på dem, men smaken er vel den som teller :p Skal prøve dem igjen i kveld. Første rundstykkeoppskrift jeg har kommi over som faktisk smaker rundstykker og ikke bolle ;) Takk! =D

    SvarSlett
  2. Hei May-Lillian! Takk for at du tok deg tid til å skrive en hyggelig kommentar. Hvordan gikk det med rundstykkene andre gangen?
    Klem :)

    SvarSlett
  3. Spennende blogg!
    Min mormor brukte å lage et slags brytebrød som hun kalte "Biskett", dette er kanskje det nærmeste jeg har kommet. Skal prøve den:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig! Lykke til med baksten og fortell meg gjerne hva du synes. :)
      Interessant blogg du har!

      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...