mandag 3. oktober 2011

Pers eplekake


Nå er det høstferie og, som barna sa, det blir masse godsaker hele uken. :) Jeg har bestemt meg for å legge ut kun kakeoppskrifter i høstferien. Så følg med, her blir det mye godt.

For noen uker siden ble jeg kontaktet av Per, som driver en restaurant i Thailand. Han fortalte at det var veldig mange russere som ferierte i Thailand og han ønsket å fange opp dette ved å tilpasse menyen mine gamle landsmenn. :) Per lurte på om jeg kunne gi ham noen råd og hjelpe med å sette opp en meny med noen russiske retter. Jeg syntes det var veldig morsomt å bli kontaktet av en kjøkkensjef - fra Thailand! Og, selvfølgelig, ville jeg hjelpe til. Etter å ha bladd i kokebøkene mine samt konferert med mor kom vi frem til en god del retter, som Per vil teste ut og se reaksjonen til turistene. Spennende! Jeg gleder meg til å høre hvordan det har gått.

Per var så takknemlig at han delte noen av sine hemmeligheter med meg, bl.a. denne eplekakeoppskrifen. Jeg spurte Per om det var greit at jeg la ut oppskriften på bloggen, og det var det. :)

Denne eplekaken er den beste jeg har smakt. Utrolig saftig og såååå god! Denne må du bare prøve!

Du trenger:

225 gr hvetemel
225 gr smør
1,5 ts bakepulver
225 gr sukker
3 sammenpiskede egg
4-5 faste epler
3 ss grovt demerarasukker*
kanel
hakkede mandler

Mel og bakepulver smuldres i smøret.
Bland inn egg og sukker.
Spre deigen i en smurt og melstrødd springform.
Strøes med kanel og litt hakkede mandler.
Skrell eplene og fjern kjernen. Skjæres i tynne båter og stikkes i røren på høykant.
Strø over kanel, hakkede mandler og til slutt grovt demerarasukker.
Stek kaken ved 180 grader på midterste rille, ca 50 min.
Serveres varm med vaniljeis og gjerne litt krem. :)

* Jeg brukte vanlig demerarasukker da jeg ikke fikk tak i grovt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...