mandag 21. november 2011

Juleboller


Det er litt over en måned igjen til jul, og jeg har allerede begynt å planlegge årets julebakst. Jeg starter alltid i slutten av november/begynnelsen av desember med å bake for å slippe å stresse når julen nærmer seg. Det er veldig koselig å bake julekaker sammen med barna, og da er det viktig å ha god tid.
Årets første julebakst ble juleboller. Juleboller kan du bake når som helst og fryse. Så er det bare å ta ut en pose når du får lyst på boller, og la de tine på kjøkkenbenken. Evt. kan du gi de et par minutter i varm ovn, da blir de nesten som nybakte.
Disse bollene er skikkelig gode og luftige. Jeg har brukt denne oppskriften i alle år og er meget fornøyd med den.

Til ca 24 boller trenger du:

150 gr smør
5 dl melk
50 gr gjær, gjerne for søte deiger
175 gr sukker
1 ts kardemomme
1 ts vaniljesukker
700 gr hvetemel
1 dl sukater
1 dl apsikater
2 dl rosiner (kan erstattes med sjokoladeknapper, hvis du ikke liker rosiner)*
sammenvispet egg til pensling

Smelt smøret i en kjele. Tilsett melken og la den bli lunken.
Smuldre opp gjæren i bakebollen. Slå over melkeblandingen. Tilsett sukker, kardemomme, vaniljesukker og hvetemel.
Elt deigen i ca 8-10 minutter. Deigen skal være litt klissete. La den være slik. Tilsett heller mer mel når du skal bake ut.
Tilsett sukater og apsikater og bland deigen godt sammen. Tilsett rosiner og bland forsiktig for å ikke knuse rosinene.
Dekk bollen med plast og la deigen heve i 1 time.
Ha deigen på et melet bakeunderlag. Form til boller som du legger på bakepapirkledte stekebrett. Er deigen veldig klissete, kan du med fordel ha litt rapsolje på hendene når du skal trille boller, istedenfor å elte i mer mel.
Dekk bollene med bakeklede og etterhev i ca 45 minutter.
Pensle bollene med sammenvispet egg, og stek på 225 grader i 10 minutter.
Avkjøl bollene på rist.

* Jeg har en gutt som ikke liker rosiner. For å være grei delte jeg deigen i to, og eltet rosiner i kun den ene delen. Jeg blandet i hvite sjokoladeknapper da den andre deigen var ferdighevet. Jeg brukte hvite fordi han er veldig glad i hvit sjokolade. :)

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...