onsdag 9. november 2011

Plov ("plåv")


Det blir for tiden mye russisk mat her på bloggen. Jeg fikk et kick etter å ha blitt kontaktet av kokken i Thailand. :) Denne retten var en av mine favoritter da jeg var liten. Husker jeg satt og fisket etter de største hvitløksbiter og gulrotstrimler. Begge foreldrene mine er flinke til å lage mat, men pappas plov var desidert den beste. Jeg har hørt at menn er de beste kokker. Noen som vet hvorfor?
Plov er en meget billig rett da den består av veldig få ingredienser. Du vil bli overrasket over hvor godt noe så enkelt kan smake etter å ha stått og godgjort seg i ovnen. Hvitløken blir deilig og mør og samtidig veldig mild, for å ikke snakke om den herlige duften som kommer ut av ovnen. Du må bare prøve. Oppskriften er til 6-8 personer:

1 kg kyllingfilet eller svinekjøtt
4 dl ris
4 dl vann 3 gulrøtter
1 løk, finhakket
1 hvitløk i store biter
4-6 laurbærblader
salt og pepper
3-4 dl kyllingbuljong/vann
smør

hakket persille eller koriander

Skjær kjøttet i terninger og brun raskt i smør.
Kok opp 4 dl vann og kok risen i 10 minutter. Den skal være halvkokt.
Sett stekeovnen på 200 grader.
Skrell gulrøtter og skjær i tynne skiver på langs først, og deretter på tvers, slik at du får ca 1-2 cm lange strimler. Stek gulrøtter og løk i smør til løken er blank og myk.
Ha alt i en gryte. Tilsett litt smør i terninger og buljong/vann. Smak til med salt og pepper.
Legg på lokk eller aluminiumsfolie og sett gryten inn i ovnen. La den stå og godgjøre seg i 30 minutter. Retten skal være tørr, men saftig når den er ferdig.
Strø litt hakket persille eller koriander på toppen og server med godt brød og grønn salat. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...