lørdag 3. desember 2011

Hjemmelaget surkål


Hjemmelaget surkål er superenkelt å lage og er supergodt! Jeg synes ofte at butikksurkål ofte smaker for mye eddik og er for sur. Det har aldri vært den store favoritten her hos oss. Surkål er egentlig veldig godt til julemat, så i år bestemte jeg meg for å forsøke å lage surkål selv. Ifølge barna var mammas surkål "bare sååååå nydelig". :)))
Jeg har aldri laget surkål før, og har smakt meg frem til følgende oppskrift:

1 liten kål eller halvparten av 1 stor
1 grønt eple
1/2 ss salt
5 gr karve
3-4 ss eddik
3 ss sukker

Del kålen i 4 biter, finstrimle hver bit. Ha den finstrimlede kålen oppi en stor kjele.
Skrell eplet og skjær i terninger. Ha epleterningene oppi kjelen.
Bland sammen salt og karve. Strø over kålen og eplene.
Ha 3 ss eddik og 3 ss sukker oppi kjelen. Rør forsiktig.
Hell på vann til ca halvparten av kålen er dekket. Kok opp og la kålen småkoke i minst 45-60 minutter, gjerne et par timer. Smak til med mer eddik, hvis du synes at surkålen er for søt.
Avkjøl og fordel surkålen i passende beholdere. Surkål er fin å fryse. La den tine i kjøleskapet over natta.
:)

1 kommentar:

  1. Hjemmelaget surkål er obligatorisk til jul i vår familie. Laget av mamma'n min, ikke meg...Jeg og min bror pleier å "slåss" om å få smake den til; jeg liker den med mye eddiksmak, han liker den søt.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...