fredag 2. desember 2011

Hjemmelaget vaniljeekstrakt


Jeg kommer ofte over oppskrifter der man skal bruke vaniljeekstrakt. Det er ikke alltid så enkelt å finne vaniljeekstrakt i butikkene. God vaniljeekstrakt er også ganske dyr. Jeg har forsøkt å bytte ut ekstrakt med essens, men det blir ikke det samme, heller ikke med vaniljesukker eller vaniljestang. Jeg surfet litt på nettet etter hva vaniljeekstrakt blir laget av, og om jeg kunne lage den selv. Ja, det kunne jeg!
Da vi reiste på ferie i sommer, kom jeg over noen små søte vodkaflasker på tax-free på Gardermoen. Disse skulle bli med meg hjem. :) De små flaskene, 50 ml, er perfekte når du skal lage hjemmelaget vaniljeekstrakt. Du får sikkert kjøpt de på Vinmonopolet også. Evt. kan du bruke glass med lokk eller andre flasker du har. Oppskriften er til 50 ml, juster antall vaniljestenger etter hvor mye vodka du har:

50 ml vodka
1 vaniljestang

Splitt vaniljestangen på langs og ha den oppi flasken med vodka. Skru på lokket, og sett flasken mørkt og kjølig. Det er ikke nødvendig å sette den i kjøleskapet. Rist flasken noen ganger i uka. Frøene vil etterhvert løsne fra stangen.
Nå har min vaniljeekstrakt stått i litt over 2 måneder, og jeg kjenner at den begynner å komme seg. Vodkalukten er ikke så sterk lenger, mens vanilje blir mer fremtredende.
Vaniljeekstrakt skal ha ubegrenset holdbarhet. Du kan gjerne mate den med mer vanilje etterhvert som du bruker av den. Skal du bruke vaniljefrø til baking, ikke kast vaniljestangen. Ha den i flasken sammen med den gamle stangen, eller bytt ut hvis det blir dårlig med plass.
Tips: vaniljeekstrakt er fin å gi i gave. :)
God helg!


5 kommentarer:

  1. fantastisk! finner ikke vaniljeekstrakt noe sted, kun kunstig... da er det bare ta et dypdykk i barskapet.. ;)

    SvarSlett
  2. Nå ble jeg kjempeglad! Har vært innom alle tenkelige butikker, men ingen kunne hjelpe meg. Alt fra dagligvarebutikker til apotek og helsekostf orretninger.Både Nigella, Jamie Oliwer og Trines Matblogg bruker vaniljeekstrakt. Trine anbefalte en butikk på Frogner i Oslo, men det hjelper lite når en bor i Telemark. Igjen TAKK:-)

    SvarSlett
  3. Så hyggelig! Lykke til :) Håper du blir fornøyd. :)

    SvarSlett
  4. Å jeg som har så lyst å lage vaniljeekstrakt, men så er jeg et år for ung til å kunne kjøpe sprit på Polet lovlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var jo synd, men i mellomtiden kan du jo enten kjøpe vaniljeekstrakt eller bruke vaniljeessens eller vaniljestang. :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...