søndag 25. desember 2011

Jamie Olivers ovnsstekte poteter


Jeg forsøker hele tiden å finne nye måter å tilberede poteter på. Kokte poteter er det enkleste, men det er jeg ikke så glad i. Om det er smaken eller konsistensen eller fordi det er kjedelig, det vet jeg ikke, men jeg klarer sjelden å spise mer enn en kokt potet. Jeg kom tilfeldig over juleprogrammet til Jamie Oliver på tv for noen dager siden, og så han lage disse potetene. De måtte jeg bare prøve. :) 
Disse potetene er fantastisk gode! De krever minimal arbeidsinnsats, men tar litt tid å lage. Myke inni med sprø og smakfull skorpe, og den herlige duften som sprer seg i huset er umulig å beskrive. Potetene passer til både kjøtt og fisk. Jeg serverte de til ribbe og julepølser, og det smakte kjempegodt!
Du trenger:

1,5 kg faste poteter, skrellet
havsalt og sort pepper
2 ss smør
olivenolje
1 hvitløk
1 bunt frisk timian eller salvie, kun blader
god rødvinseddik
1 klementin, noen få skallstriper
et par laurbærblader

Ha potetene i en kjele. Hell på kaldt vann. Kok opp og la potetene koke i 6-7 minutter. Hell av vannet og avkjøl potetene i 3 minutter.
Legg potetene over i en stor ildfast form eller langpanne. Tilsett smør i biter eller skiver, og krydre godt med salt og pepper. Vend potetene godt i smøret og krydderne.
Stek potetene ved 190 grader i 30 minutter.
Ta potetene ut av stekeovnen. Klem hver potet forsiktig med en potetmoser. Jo flatere potetene er, desto sprøere blir skorpen.
Ha en god splash olivenolje i en bolle. Tilsett hvitløk, timian/salvie og en splash rødvinseddik. Rør godt. Nå kjenner du at det dufter urter og mye eddik. Eddiklukten vil bli borte under steking.
Skrell klemetinen med en potetskreller. Du trenger kun noen få brede striper. De skal sette litt ekstra julesmak på potetene og tas bort etter steking. Ha klementinskallet i sausen.
Hell sausen over potetene og rist formen/panna lett for å fordele sausen.
Sett potetene inn i ovnen igjen og stek i 40-45 minutter til de er myke inni og har fått en fin og brun skorpe.
La potetene og hvitløken renne av seg på kjøkkenpapir før servering.
:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...