mandag 5. desember 2011

Kjøttbrød....til jul?


Dette kjøttbrødet laget jeg til middag i forrige uke, og det falt i smak hos hele familien. Barna syntes at det var sååååå godt at de spurte om vi kunne ha dette kjøttbrødet istedenfor medisterkaker på julaften fra og med i år. Javel? Hvorfor ikke? La det bli enda en familietradisjon. :))) Vi er ikke så glade i medisterkaker uansett.
Jeg serverte kjøttbrødet sammen med potet- og jordskokkpure og hjemmelaget surkål. Jeg hadde ca 600 gr karbonadedeig, og det var akkurat passe til en lett middag. Gutta kunne helt sikkert spist mer. Neste gang skal jeg lage av 1 kilo karbonadedeig. Her er oppskriften:

600 gr karbonadedeig eller kjøttdeig
1 ts salt
4 ss rødvin
3 store ss strøbrød
1 stort egg
nymalt sort pepper
timian, tørket eller frisk

Fyll:
1/2 finhakket gul eller rød løk
2 finhakkede hvitløksfedd
hakket persille

Potet- og jordskokkpure:
8-10 poteter
1 pose jordskokker ( jeg så ikke hvor mye de veide)
1-2 ss smør
melk eller rømme (kan sløyfes)
salt og pepper

Sett stekeovnen på 175 grader.
Elt saltet i karbonadedeigen. Bland rødvin, strøbrød, egg, pepper og timian i deigen. Klapp farsen ut på et silikonunderlag eller fuktet bakepapir til ca 1 cm tykk firkant.
Fordel hakket løk, hvitløk og persille utover, og rull sammen ved hjelp av underlaget eller bakepapiret. Forsøk å lage en så tett rull som mulig.
Legg rullen på en bakepapirkledt stekeplate eller ildfast form. Stek rullen i 45 minutter.
I mellomtiden skreller du og koker poteter og jordskokker til de er møre. Du kan velge om du vil slå av vannet og røre i melk/rømme, eller om du vil ta vare på kokevannet og bruke det istedet. Jeg brukte kokevannet. Jeg pleier å helle det over i en skål, mose poteter og jordskokker og deretter tilsette så mye vann som nødvendig. Rør i smør. Smak til med salt og pepper.
Ta kjøttbrødet ut av ovnen. La det hvile et par minutter før du skjærer det i skiver og serverer med potet- og jordskokkpure og surkål. :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...