lørdag 7. januar 2012

Fylt svinerullade


Jeg er fortsatt ikke noe særlig glad i svinekjøtt, men med litt smakstilsetninger går det veldig greit. Denne retten syntes jeg faktisk var veldig god. Kjøttet var mørt og fint og fyllet hadde en herlig kombinasjon av soltørkede tomater, kapers, oliven og basilikum. Retten ble en fulltreffer hos hele familien.
I og med at jeg ikke er så begeistret for svinekjøtt, har jeg ikke så mange egne oppskrifter, så jeg måtte søke litt hjelp på nettet. Denne oppskriften fant jeg på matprat.no. Svinerulladen kan du både steke i ovn og grille ute på sommeren. Til 4 trenger du:

800 gram ytrefilet av svin
olivenolje
12 soltørkede tomater
2 sjalottløk, hakket
2 ss kapers
2 ss hakkede sorte oliven
2 ss hakket frisk basilikum
salt og pepper

Finhakk tomatene og fres de raskt i olje sammen med løken. Ta pannen av varmen og bland inn kapers, oliven og basilikum.
Legg svinefileten på en skjærefjøl og skjær et tynt lag, omtrent 1/3 av fileten nederst, uten å skjære helt gjennom.
Snu fileten og gjør det samme, men på motsatt side, slik at fileten kan trekkes ut i et sammenhengende stykke som nå er blitt tre ganger så bredt.
Krydre med salt og pepper. Smøt fyllet utover fileten. Rull sammen som en rullekake og surr rulladen med bomullstråd.
Stek rulladen midt i ovnen ved 200 grader i ca 30-40 minutter. Sjekk om kjøttet er gjennomstekt. Er det fortsatt rosa inni, gi det noen minutter til i ovnen.
Server med stekte grønnsaker og poteter eller potetsalat. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...