onsdag 25. januar 2012

Matmuffins #1


En av mine lesere spurte meg om jeg hadde en oppskrift på matmuffins. Ja, det hadde jeg! Og her kommer en god oppskrift på muffins med ost og skinke. Disse muffinsene kan du spise til frokost, lunsj, kveldsmat eller som tilbehør til, for eksempel, tomatsuppe. :) Matmuffins er fine å ha i lunsjboksen. Ta et par muffinser ut av fryseren når du står opp, så har du "ferske" muffins til lunsj. Ungene kommer til å elske å ha med de på barnehagen/skolen.
Jeg brukte litt over 2 dl creme fraiche og resten matfløte i deigen fordi jeg ikke hadde nok creme fraiche. Du kan også erstatte creme fraiche med rømme, kesam eller matyoghurt. Til 12-13 muffins trenger du:

6 dl hvetemel, du kan erstatte 2-3 dl med sammalt hvete eller rug, fin eller grov
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
4 egg
3 dl creme fraiche
50 gram smeltet smør
1/2 boks hermetisk kalkun- eller kyllingskinke, i små terninger
2 vårløk, i skiver
ca 100 gram revet gulost + litt til til å strø over
1/2-1 ts  tørket oregano, du kan også bruke frisk
1/2-1 ts tørket basilikum, du kan også bruke frisk

Sett stekeovnen på 200 grader.
Finn frem muffinsformer. du kan bruke både papir- og silikonformer eller muffinsbrett. Jeg brukte papirformer og brett. Smør formene med litt smeltet smør, da blir det lettere å få muffinsene ut av formene.
Bland alt det tørre i en bolle.
Pisk lett sammen egg og creme fraiche. De skal kun blandes godt.
Hell det våte oppi det tørre og rør godt. Tilsett smeltet smør og rør deigen raskt sammen. Deigen skal være ganske tykk.
Rør i skinke, vårløk, ost og krydder.
Fordel deigen i former ved hjelp av en isskje eller to spiseskjeer. Fyll formene helt opp. Strø litt revet ost på toppen.
Stek muffinsene i ca 20-25 minutter til de er gyllenbrune på toppen. Jeg stekte mine i 25 minutter.
Avkjøl muffinsene på rist og kos deg. :)

Forslag til annet fyll:
- fetaost og oliven, og evt. frisk basilikum
- fetaost og soltørkede tomater
- gulost og soltørkede tomater
- gulost og grillet paprika
- spekeskinke, hvitløk og revet gulost
- stekt kjøttdeig krydret med cayennepepper eller chili
- tacokrydret kjøttdeig, paprika og mais
- røkt laks og dill

Har du andre forslag? :)

3 kommentarer:

  1. Supert ! Tusen takk !De skal lages i morra.
    Vivian :-)

    SvarSlett
  2. Hei Nina og Vivian! Ja,de var veldig gode, men jeg testen en annen oppskrift ikveld og fikk enda bedre muffins enn disse. Oppskriften kommer imorgen. :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...