torsdag 26. januar 2012

Matmuffins #2


Disse muffinsene bakte jeg igår, og kan konstatere at denne oppskriften er mye bedre enn gårsdagens ( Se HER). Muffinsene ble myke og ikke så kompakte som matmuffins #1. Jeg synes til og med at vårløk- og skinkesmaken kom bedre frem her. Jeg vil derfor anbefale denne oppskriften framfor gårsdagens.
Jeg brukte samme fyll som sist, men du kan bruke omtrent hva som helst. Til ca 17 muffins trenger du:

8 dl hvetemel, du kan erstatte 2-4 dl med sammalt hvete eller rug, fin eller grov
1 ss bakepulver
1/2 ts salt
4 dl fløte, du kan også bruke melk eller en blanding av fløte og melk
100 gram smeltet smør/margarin
1/2 boks hermetisk kalkun- eller kyllingskinke, i små terninger
2 vårløk, i skiver
ca 100 gram revet gulost + litt til til å strø over
1/2-1 ts tørket oregano, du kan også bruke frisk
1/2-1 ts tørket basilikum, du kan også bruke frisk

Sett stekeovnen på 200 grader.
Finn frem muffinsformer. du kan bruke både papir- og silikonformer eller muffinsbrett. Jeg brukte papirformer og brett. Smør formene med litt smeltet smør, da blir det lettere å få muffinsene ut av formene.
Bland det tørre i en bakebolle. Rør i fløte/melk og smeltet smør/margarin.
Rør i skinke, vårløk, ost og krydder.
Fordel deigen i former ved hjelp av en isskje eller to spiseskjeer. Fyll formene helt opp. Strø litt revet ost på toppen.
Stek muffinsene i ca 25 minutter til de er gyllenbrune på toppen.
Avkjøl muffinsene på rist.  :)

Forslag til annet fyll:
- fetaost og oliven, og evt. frisk basilikum
- fetaost, oliven, ruccola og soltørkede tomater
- gulost og soltørkede tomater
- gulost og grillet paprika
- spekeskinke, hvitløk og revet gulost
- stekt kjøttdeig krydret med cayennepepper eller chili
- tacokrydret kjøttdeig, paprika, løk og mais
- røkt laks og dill

2 kommentarer:

  1. Da ble det disse jeg lagde, men jeg måtte ha 2 dl mer med fløte, for den var tør som en gjærbakst.Ellers ble resultatet bra :-)
    Vivian

    SvarSlett
  2. Hei Vivian! Så fint med tilbakemelding. Ja, deigen blir veldig tykk, men jeg fikk myke og fine muffins selv med en så kompakt deig. Jeg skal prøve med mer fløte neste gang. Takk for tipset!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...