mandag 16. januar 2012

Vak-beljashi


Beljashi er en rett fra mitt hjemland, som ligner på innbakte kjøttkaker. Deigen til beljashi lages vanligvis av kefir og bakepulver, men noen bruker gjærdeig. Jeg er vokst opp med frityrstekte beljashi med myk og god deig. For noen uker siden så jeg en kokk på russisk tv lage en tatarsk variant av beljashi, som heter vak-beljashi. Jeg vet ikke hva vak betyr, men hovedforskjellen mellom disse og de jeg er vant med er at det skal være poteter i kjøttfyllet og at de skal bakes i stekeovn. Så smart, tenkte jeg, da slipper jeg masse unødvendig fett som jeg ellers ville brukt til frityrsteking. Ja, det går faktisk an å lage sunnere beljashi! :))) Når det gjelder smaken, så blir deigen helt annerledes i stekeovnen. Den blir sprø og ligner mest på paideig, omtrent som denne, men det ble gode beljashi uansett. Prøv du også!
Oppskriften er til ca 16-17 stykker, nok til en middag til 4 + noen få til lunsj dagen etter:

Deig:
2 egg
200 gram margarin, romtemperert
1/2 ts salt
1 ts natron
250 ml kefir eller kulturmelk (du kan også bruke skumma)
800-900 ml hvetemel

Kjøttfyll:
400 gram karbonadedeig
400 gram kjøttdeig av svin
2 gule løk
4 poteter
2 ts salt
pepper
hakket bladpersille (kan sløyfes)
2 dl vann
friske laurbærblad (kan sløyfes)

sammenvispet egg til pensling

Pisk sammen egg i en kjøkkenmaskinbolle. Tilsett margarin og la maskinen røre noen minutter. Ha i salt. Bland natron og et par ss kefir i en liten bolle til du får en kjemisk reaksjon. Hell natronen og resten av kefiren i røren. Bland godt. Det gjør ikke noe om du ser noen smørklumper. Tilsett hvetemel og elt til du har en fin, myk og elastisk deig. Deigen skal ikke være for bløt, men heller ikke for fast. den skla såvidt slippe bollen. Tilsett heller for lite mel og elt i litt mer når du skal bake ut. Dekk bollen med plast og la deigen hvile i ca 30 minutter mens du lager kjøttfyllet.
Bland sammen karbonadedeig og kjøttdeig av svin. Bruk gjerne hendene. Anbefaler da å bruke gummihansker.
Hakk løken veldig fint og bland sammen med kjøttet.
Skrell potetene og skjær i små terninger, ca 5x5 mm. Det er viktig at terningene er små, slik at de blir gjennomstekt. Bland potetterningene i kjøttfyllet.
Krydre med salt og pepper og bland godt.
Man skal egentlig ikke ha persille i vak-beljashi, men jeg gjorde det da jeg ikke hadde tatarske krydder til å krydre kjøttet med. Jeg tok noen persillekvaster, hakket bladene og blandet i kjøttfyllet.
Hell 2 dl vann i fyllet til slutt. Vannet skal sørge for at kjøttfyllet blir saftig. Rør godt med en tresleiv eller bruk hendene.
Sett stekeovnen på 200 grader.
Legg bakepapir på to stekeplater.
Ha deigen over på et melet bakeunderlag. Elt i litt mel, hvis nødvendig. Deigen skal ikke klistre seg til underlaget eller kjevlen. Men pass på å ikke elete i for mye mel, da blir deigen hard etter steking.
Trill deigen til en pølse og del i 16-17 biter. Bitene skal være ca 5 cm i diameter.
Kjevle hver bit til en rund leiv, ca 10-12 cm i diameter.
Har du friske laurbærblad, legger du ett  blad i midten av hver leiv. Jeg hadde ikke det, og aner ikke hvor jeg får kjøpt det. 
Legg en stor ss kjøttfyll i midten (over laurbærblad). Klem sammen kantene over kjøttfyllet, slik at det blir et telt med en liten åpning på midten. Jeg hadde litt for mye kjøttfyll på mine, og åpningen ble litt for stor, men det gjorde ikke noe. :)
Legg vak-beljashi på stekeplate. Du får plass til ca 12 stykker på en stekeplate. De forandrer ikke form under steking.
Pensle med sammenvispet egg.
Stek vak-beljashi i ca 40 minutter til de er pent brune. Har du varmluftovn, kan du steke to brett samtidig på 180 grader.
La vak-beljashi avkjøle seg litt på rist før servering.
Du behøver ikke noe tilbehør. Vak-beljashi spises som de er, gjerne med hendene. :)))

* Har du noe kjøttfyll til overs, kan du lage kjøttkaker og steke de i ovnen sammen med vak-beljashi eller i stekepanne. :)

5 kommentarer:

  1. Så veldig gode ut.Hvet du om dette er noe lignendes som heter Samosa?

    SvarSlett
  2. Hei! Ja, de ligner litt på samosa. Hovedforskjellen er at samosa skal frityrstekes. Det går an å frityrsteke denne deigen også, men jeg ville brukt butterdeig. Jeg har en god oppskrift på butterdeig, som du finner her: http://chocolanasblogg.blogspot.com/2011/09/butterdeig.html
    :)

    SvarSlett
  3. Butterdeigen skal jeg prøve.Men prøver sikkert begge varianter.Men lurte på noe annet også, har du vært borti mat muffins ? Og i tilfelle har du noen god oppskrift på det?
    Ellers må jeg bare si at du har mange spennendes ting på bloggen din, jeg liker å prøve nye ting,så kommer til å kikke mer her inne :-)
    Vivian

    SvarSlett
  4. Hei Vivian og takk! Jeg har flere oppskrifter på matmuffins. Nå vet jeg hva jeg skal bruke fridagen min til idag! :) Følg med på bloggen, matmuffinsoppskriften kommer om ikke så lenge :)

    SvarSlett
  5. Så fint.Gleder meg til å se og å prøve :-)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...