onsdag 22. februar 2012

Kveite i tomatsaus


Vi var på Ultra i helgen og kunne ikke gå forbi fiskedisken. De hadde såååå mye nydelig fersk fisk. Vi stod og tittet lenge og fant ut at vi kunne altfor lite om fisk. Vi visste ikke hva flere av fiskene het, ikke hvordan de smaker, heller ikke hvordan man tilbereder dem. Jeg må melde meg på fiskekurs! Vi endte opp med å kjøpe ferske reker til gårsdagens salat og den fineste kveitefileten jeg har sett. Kveiten var overhodet ikke billig, men var absolutt verdt pengene.

Vi kom sultne hjem og hadde ikke tid til å reflektere over hvordan vi skulle tilberede fisken. Det måtte være noe enkelt for jeg blir ganske slitsom å ha med å gjøre når jeg er sulten. :) Da ble det tomatsaus og byggris som tilbehør. Det ble veldig godt, selvom Rune syntes at byggrisen ikke passet helt til den fine fisken og sausen. Jeg hadde nok ikke servert byggris om jeg hadde litt mer tid til å lage mat eller om jeg skulle ha servert kveite til gjester, men denne gangen var det helt greit. Jeg var jo sulten og sur, og brydde meg ikke om hva som passet eller ikke. Jeg måtte ha mat - fort! :) Her er oppskriften til 2:

2 små løk i ringer
2 hvitløksfedd, hakket
1 rød paprika, i terninger
1 boks hermetiske tomater
1/2 ts spisskummin
1 neve svarte oliven, delt i to
olivenolje til steking
salt og pepper
ca 500 gram kveitefilet

Varm opp et par spiseskjeer olivenolje i en stor stekepanne.
Stek løk, hvitløk og paprika et par minutter.
Tilsett tomater og spisskummin, og la det surre i 5 minutter. Smak til med salt og pepper, hvis nødvendig.
Skjær kveitefileten i fire biter. Legg fiskebitene over grønnsakene i panna og øs sausen over. La det hele surre under lokk i ca 10 minutter, eller til fisken flaker seg.
Server med ris, poteter eller det tilbehøret du måtte ønske. :)

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...