onsdag 1. februar 2012

Lapskaus


"Nå har du satt standarden for lapskaus",- sa Rune en gang for flere år siden. Jeg har brukt samme oppskrift siden den gangen, og må virkelig si at dette er verdens beste lapskaus!
Jeg syntes ikke at lapskaus var noe godt før jeg bestemte meg for å prøve å lage den selv. Jeg har alltid fått servert smaksløs, grøtete og grumsete lapskaus med ekkel farge, og det vil jeg ikke ha noe av! Jeg liker å blande flere forskjellige rotgrønnsaker og krydre godt med pepper for å gi lapskausen god og mye smak. I tillegg skal lapskaus ha en fin og klar farge og suppete konsistens, mener jeg. Prøv oppskriften min og si hva du synes. :)
Til 4 trenger du:

700-800 gram godt og mørt storfekjøtt, i terninger
smør til steking
6-7 dl varm kjøtt- eller kyllingbuljong
6-8 poteter, i terninger (bruk gjerne kokefaste poteter, for eksempel amandine, for å unngå potetmos i lapskausen)
3-4 gulrøtter, i terninger
1 liten eller 1/2 stor kålrot, i terninger
1 persillerot, i terninger (kan sløyfes)
1 stor pastinakk, i terninger
1 purre, i skiver (både det hvite og det grønne)
salt og pepper

Ha litt smør i en gryte. Brun kjøttet i små porsjoner. Da blir kjøttet stekt og ikke kokt.
Hell over buljongen. Tilsett poteter og grønnsaker og rør rundt.
Kok opp og la lapskausen småkoke under lokk til grønnsakene er møre, ca 20-30 minutter. Smak på en kålrotterning. Er den myk, da er lapskausen ferdig.
Smak til med salt og pepper. Ikke spar på pepper. :)
Server lapskausen rykende varm sammen med flatbrød. Ideal Gullsprø anbefales. :)


5 kommentarer:

  1. Hei!
    Når det er "suppete konsistens" , så heter det ikke lapskaus lenger, men brennsnut..... ;-)
    Men godt er det, det er jeg enig i.

    :-)Inger Anne

    SvarSlett
  2. Hei! Denne lapskausen er langt ifra så suppete som brennsnut, og etter min mening fortjener navnet sitt.
    Etter det jeg vet lages brennsnut med lam eller svinekjøtt og evt. pølser. Byggryn, erter og linser er også vanlig å ha i brennsnut. Det har jeg aldri prøvd selv, men nå som du nevner det, skal jeg jammen gjøre det. Takk for tipset! :))))

    SvarSlett
  3. Hei igjen :-)
    Jeg tror at det er mer konsistens enn innhold som lager forskjellen i navnet. Lapskaus er tykk og mer jevnet, enten ved å koke så lenge at potetene jevner og tykner den, eller ved å tilsette brun saus,(brun lapskaus) eller potetmospulver. Hva man har oppi av ingredisenser avhenger hva man har for hånden. Her hos oss lager vi ofte brennsnut med tørket lam (pinnekjøtt eller spekekjøtknoker) som får koke lenge og lage god kraft. Så har vi oppi gulrot,kålrabi og kål i biter og koker det nesten ferdig før vi har potetbitene i og koker til alt er mørt. Hvor mye en vil ha i av andre ingredienser, og av pepper etc. kan man jo bestemme selv. Mange bruker også purre i.(Blir det for lite kjøtt, kan man godt spe på med pølsebiter)

    :-) Inger Anne

    SvarSlett
  4. En liten tilføyelse: Definisjonen på de to rettene er min egen, jeg ser ved å google lapakaus at den på alle bilder har en mer "brennsnutaktig" karakter enn det jeg er vant til, så kanskje min definisjon er feil, eller i beste fall helt lokal ;-) men godt er nå det i alle fall, begge deler.
    Artig blogg du har, jeg er innom og leser nesten hver dag :-)

    :-) Inger Anne

    SvarSlett
  5. Jeg tror ikke din eller min definisjon er feil. :) Alle har sine tradisjoner avhengig av hvor man kommer fra og hva man er vant til, og så setter man gjerne et personlig preg over det man lager. Nå skal jeg virkelig lage brennsnut. Passer fint nå som jeg er forkjølet og det er godt å spise en skikkelig varm suppe. :)))
    Klem til deg :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...