mandag 13. februar 2012

Russiske lapper eller oladushki


Lapper er en typisk frokost- eller lunsjmat i Russland. Jeg har alltid laget lapper etter mammas oppskrift, og har aldri tenkt på om det er noen forskjell mellom russiske og norske lapper. Ikke før nå...
Jeg har ingen oppskrift på norske lapper liggende, så jeg måtte google litt. Det viste seg at norske lapper lages på samme måte som russiske. Natron foretrekkes fremfor bakepulver, og du skal helst bruke surmelk. Kefir og kulturmelk er jo omtrent det samme, sålenge du ikke bruker skumma kultur.
I og med at jeg aldri har smakt på norske lapper og dermed ikke vet hvordan de skal smake, pluss at jeg har en håndskrevet oppskrift på russisk, tillater jeg med selv å kalle disse små herlighetene for russiske lapper. Norske eller russiske, gode er de uansett, og kan virkelig anbefales!
Oppskriften er til ca 30-35 lapper:

3 egg
7,5 ss sukker
600 ml kefir
2 ts natron
1 ts vaniljesukker
ca 350 gram hvetemel
nøytral olje til steking

Bland egg og sukker i en stor bakebolle, bruk gjerne mikser.
Ha natron i en liten skål. Hell over litt kefir og rør rundt til det begynner å skumme. Hell natron over i bollen med egg og sukker.
Tilsett resten av kefiren.
Ha i vaniljesukker.
Tilsett hvetemel litt etter litt til du har en veldig tykk røre. Den skal være tykkere enn vaffelrøre. Miks godt til du har en klumpfri røre. Jeg pleier å vispe alt sammen med mikser.
La røren stå og svelle i minst 30 minutter. Denne gangen laget jeg røren før jeg laget middag og lot den stå på benken til vi var ferdige med å spise.
Varm opp olje i en stor stekepanne. Bruk gjerne to stekepanner for å spare tid.
Sett en stor spiseskje røre i panna. Røren skal være såpass tykk at den ikke skal flyte så mye utover. Lappene skal være ca 10 cm i diameter, og du skal få plass til 4 stykker i samme panna.
Stek lapper på middels sterk varme til de er pent brune under. Når du ser at det har kommet små bobler på overflaten, er det på tide å snu. Skru ned varmen, sett på lokket og stek ferdig på den andre siden. Lappene hever godt og du må steke de under lokk på slutten for at de skal bli gjennomstekt.
Avkjøl lappene litt på en bakepapirkledt rist før du stabler dem oppå hverandre.

Server lappene varme, da smaker de best. Blir det noen til overs kan de fint oppbevares under plast i kjøleskapet. Gutta var overlykkelige da de fikk kalde lapper til frokost. :)

Som tilbehør kan du ha:
- rømme/creme fraiche og sukker (typisk russisk)
- syltetøy
- is
- brunost


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...