tirsdag 21. februar 2012

Salat med reker, avocado og svart thailandsk ris


Inspirasjonen til denne salaten fant jeg i siste utgaven av Tara Smak. Det så forferdelig godt ut på bildet, så jeg måtte bare prøve. Jeg har forandret litt på mengdene etter det jeg hadde i skapet og syntes selv var passe. Vet ikke helt om jeg fant riktig type ris, det stod svart asiatisk ris. Jeg fant thailandsk ris i en utenlandsk butikk her i Moss, men oppdaget ikke at det var søt ris før jeg kom hjem. Mulig det var feil i forhold til den originale oppskriften, men godt ble det! Denne salaten kommer vi garantert til å lage igjen...mange ganger. :)
Til 2 brukte vi:

2 dl svart thailandsk ris
3 dl vann
0,5 gram safran
1 krm salt

500 gram ferske reker med skall
2 avocadoer
sitronsaft
spinat

Saus:
1 1/2 dl matyoghurt
2 ss majones
1 ts revet, frisk ingefær
1 ss hakket, frisk gressløk
salt

Kok opp vann i en kjele. Tilsett safran, salt og ris. Kok opp på nytt, skru ned varmen og la risen småkoke under løkk i ca 30 minutter. Ta kjelen av platen og la risen trekke i 10 minutter. Hell av eventuell overflødig væske. Vær forsiktig, risfargen smitter av. Vannet ser ut som om du har kokt risen i rødvin.
I mellomtiden peller du rekene.
Skjær avocadoene i to, fjern kjernen og skallet, og skjær i skiver. Drypp over sitronsaft for at avocadoene ikke skal få brune flekker.
Bland alle ingrediensene til sausen. Du må ha i ingefær. Jeg er ikke noe glad i ingefær, men denne sausen smakte kjempegodt med ingefær. Smak til med salt.
Legg spinatblader pent rundt kanten på tallerkener. Legg noen flere, så mange som du orker å spise, i midten.
Legg ris over spinaten. Topp risen med avocadoskivene og rekene til slutt. Drypp over litt mer sitronsaft, eller ha sitronbåter ved siden av.
Server salaten sammen med sausen. Du kan også ha litt brød ved siden av, hvis du vil. Vi ble ganske mette uten. :)))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...