lørdag 4. februar 2012

Tom Yam Kung


Det er ikke noe gøy å ligge hjemme med influensa. Det er liksom noe som ikke stemmer her. Er jeg hjemme betyr det at jeg må på kjøkkenet å lage eller bake noe. Ligge på sofaen er ikke min greie. Det klør sånn i fingrene, men jeg vet at det er best å ligge rolig og heller planlegge all den deilige maten jeg skal lage når jeg har blitt frisk. Det er ikke så lett å planlegge noe heller da det ikke er mye mat som frister når du har piggtråd i halsen og ikke får puste i tillegg til å være "tett i hodet". Stakkars meg... :))))))
Idag fikk jeg lyst på varm suppe (ikke så rart), men den måtte være litt sterk, og da kom jeg på at jeg hadde en oppskrift på Tom Yam Kung - thailandsk skalldyrsuppe. Oppskriften fikk jeg av kokken Per, og den ble, selvfølgelig, vellykket. :)
Suppen behøver ikke å være så sterk, dette regulerer du selv med antall chilier du tar oppi. Ellers var det en blanding av mange gode og spennende smaker. Selv jeg klarte å kjenne det. :) Prøv du også!
Til 4 trenger du:

600 gram scampi
1 l vann

1 ts salt
0,5 l kokosmelk eller matfløte
2 ss fish sauce + tilsmaking
6 kaffirlimeblader
50 gram shitakesopp
2 stk sitrongress

2 - 8 små røde thai chili (du kan også bruke vanlig rød chili)
2 stk lime + tilsmaking
2 kvaster koriander


Kokt ris

Rens scampiene og skjær ut tarmen (ligger langs ryggen).
Skyll skallet og legg det i en kasserolle sammen med vann og salt. Kok opp og la syde i 20 minutter. Tilsett kokosmelken og la den koke med 2-3 minutter.
Sil vekk skall og tilsett 2 ss fish sauce i kraften.
Riv limeblader og sopp i biter. Skjær sitrongress i 3 cm lange biter og gi dem noen trøkker i morteren.
Tilsett dette, samt scampi. Syd til scampiene har skiftet farge.
Gi chiliene noen trøkker i morteren.
Legg chili, koriander og limesaft i suppeskåler. Hell over suppa. Smak til med mer limesaft og fish sauce om det trengs. Det skal smake salt, surt og sterkt.

Server med kokt ris ved siden av. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...