søndag 18. mars 2012

Brytebrød med byggmel og havregryn


Ukens brød blir dette deilige brytebrødet med byggmel og havregryn. Originaloppskriften kommer fra Kristins Middagstips, men jeg forandret litt på den. Jeg valgte å ha i litt mer salt og erstatte sukker med maltekstrakt. Videre har jeg oppjustert melmengden ettersom deigen var helt umulig å jobbe med med mengden i originaloppskriften. Brødet ble veldig godt og saftig, og vi spiste det både til lunsj sammen med godt pålegg og som tilbehør til suppe til middag. Anbefales på det sterkeste!
Du kan velge om du vil bake brødet i en stor langpanne og få lavere brød, eller i en mindre ca 23x33 cm og få et høyt og flott brød - husk da å skjære brødet i mindre ruter. Jeg bakte mitt i en mindre langpanne.

Trinn 1:

5 dl lunkent vann
200 gram lettkokte havregryn
300 gram byggmel
100 gram sammalt rug grov

Trinn 2:

5 dl lunkent vann
50 gram gjær
50 ml rapsolje
700 gram hvetemel
2 ts salt
2 ss maltekstrakt eller sukker
olivenolje til pensling
sesamfrø til pynt

Bland sammen alle ingrediensene til trinn 1 i en bakebolle, og la de stå og hvile i 30 minutter.
Rør ut deigen i litt av det lunkne vannet i trinn 2. Tilsett i bakebollen sammen med resten av ingrediensene.
Elt godt i ca 8 minutter. Deigen skal være litt klissete. Dekk til med plast og la deigen heve i ca 45 minutter.
Smør langpannen med smør.
Ha deigen over på et melet bakeunderlag. Klem ut eller kjevle til en leiv på størrelse med din langpanne. Legg deigen over i formen, og trykk den lett ut i kantene.
Pensle brødet med olivenolje og strø over litt sesamfrø eller andre frø om du ønsker.
Skjær brødet i ruter med en tynn skrap kniv. Lag dype snitt.
Dekk til med et kjøkkenhåndkle og la brødet heve i 45 minutter.
Stekes nederst i ovnen ved 200 grader i 30-35 minutter. Bruker du en stor langpanne må du redusere steketiden, jeg tipper 20-25 minutter. Følg med, brødet skal være pent brunt.
Ta langpanna ut av ovnen, legg en skjærefjøl e.l. over og snu brødet opp ned. Ta av formen, legg en rist over brødet og snu opp ned igjen.
Avkjøl brødet på rist under et kjøkkenhåndkle.
Kos deg! :)

2 kommentarer:

  1. Ser ut som et brød som kan passe hjemme hos meg.
    Vil nok også bruke en mindre langpanne, blir saftigere tror jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg også. :) Lykke til!
      Hilsen
      Svetlana

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...